Wednesday, June 1, 2011

***MATINYA HATI ***

“Dosa demi dosa membuat hati seseorang menjadi mati.”



Oleh kerana itu, ketika seseorang berkata kepada Said Ibnul Musayyab bahwa Abdul malik bin Marwan berkata, “Saat ini, aku tak lagi merasakan kebahagiaan kerana kebajikan yang aku lakukan.Aku juga tidak merasakan kegelisahan kerana dosa yang aku perbuat.”



Maka Said Ibnul Musayyab berkata, “ saat itulah hatinya telah mati.”



Contoh diatas bukanlah satu-satunya pertanda matinya hati, melainkan masih banyak indikasi lainnya, seperti yang tertera di bawah ini.



1. Merasa senang dengan perbuatan dosa dan berusaha menampakkannya.



2. Keinginan yang membara untuk berkumpul dengan orang-orang yang selalu berbuat maksiat.



3. Merasa tertekan ketika melihat orang-orang yang taat.



4. Senantiasa berbuat dosa dan tidak segera bertaubat.



5. Tidak lagi merasa sedih dengan hilangnya perbuatan taat.



6. Tidak lagi menolak kemungkaran, baik itu dengan tangan, lisan, maupun hatinya.





Wahai Saudaraku, aku senantiasa mengingatkanmu dan aku katakan :



Ingatlah selalu hati mu dari tidur harian mu



Kerana orang yang mendapat taufik adalah yang sentiasa waspada



Jika aku tidak sadar akan nasihat yang akan diberikan kepadaku



Maka jadikanlah dirimu sadar akan nasihat itu.



Ibnul Jauzi mengingatkan, “Jangan kamu remehkan dosa walaupun ringan.Kerana rumput yang lemah jika dianyam bisa menjadi tali yang kuat, hingga mampu mencekik unta yang gemuk.”



Semoga yang sedikit ini bermanfaat.Marilah kita untuk sentiasa Mengajak Dan Menebar Kebaikan bagi para sesama.



Kami beristighfar kepada Allah.Semoga Allah Subhanahu Wa Ta'ala melimpahkan selawat,salam dan keberkatan kepada Nabi kita Muhammad saw, keluarga dan para sahabatnya serta seluruh pengikut beliau.

No comments: