Tuesday, June 26, 2012

APA KATA HARI ESOK


  1. Apa kata Hari Esok

    ♥♫♥ بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ ♥♫♥

    Apa kata hari esok
    Jika anak – anak kita hanya pegang komputer
    Ke hulu hilir kesana sini
    Tidak perlu buku lagi
    Banyak yang bagus
    Atau
    ... Banyak yang tak bagus

    Apa kata hari esok
    Jika lilin ditiup untuk menyambut hari lahir
    Majlis kenduri bertukar jadi majlis tari menari
    Kalah program “Sehati Berdansa”
    Doa bertukar jadi nyanyian
    Nak Ikut trend terkini
    Atau
    Ikut tradisi budaya Islam

    Apa kata hari esok
    Jika semua orang berebut-rebut nak pergi tengok konsert
    Ceramah agama buat-buat sibuk
    Kitab agama dan buku motivasi hanya dipandang sahaja
    Majalah berunsur gosip laris dijual
    Kerana takut dikatakan
    Tak “Up-To-Date”
    Dengan keadaan persekitaran
    Tapi tak malu bila ditanya tentang sejarah Nabi-nabi yang terdahulu
    Nak “Up-To-Date” dimata Allah
    Atau
    Nak “Up-To-Date” dimata manusia

    Apa kata hari esok
    Jika pulang ke kampung halaman
    Panggilan untuk ayahanda dan ibunda sudah bertukar
    “Hello mummy”
    “Hello daddy”
    Sudah lupa dengan panggilan ayah dan mak
    Malu kot
    Entah
    Yang lelakinya pakai subang
    Yang perempuan dah macam beruang
    Nak kelihatan cantik dimata Allah
    Atau
    Cantik dipandangan Allah

    Apa kata hari esok
    Bahasa melayu sudah dicemari
    Populasi, meditasi, motivasi
    Evolusi dan mungkin seksi

    Pada kita semuanya
    Apa agaknya yang cuba disampaikan
    Cuba kita pandang kembali ketempat asal
    Jaga budaya dan akhlak
    Kesatuan diterapkan
    Dan agama diutamakan.

    Sesungguhnya yang baik dan mulia itu adalah hak Allah jua dan yang serba kekurangan serta daif itu dari diri saya yang berdosa ini. Amin.
    Muhasabah diri saya sendiri.
    Semoga dapat membawa manfaat untuk kita semua..

10 AMALAN 'TERBALIK' YANG TIDAK DISEDARI


  • ‎10 AMALAN "TERBALIK" YG TIDAK DISEDARI ♥

    Antara amalan-amalan yang mengalami tranformasi dari keadaan asal:

    1. Amalan kenduri arwah beberapa malam yang dilakukan oleh keluarga simati selepas sesuatu kematian (malam pertama, kedua, ketiga, ketujuh dan seterusnya) adalah terbalik dari apa yang dianjurkan oleh Rasulullah di mana Rasulullah telah menganjurkan jiran tetangga memasak makanan untuk keluarga simati untuk meringankan kesusahan dan kesedihan mereka. Keluarga tersebut telah ditimpa kesedihan, terpaksa pula menyedia makanan dan belanja untuk mereka yang datang membaca tahlil. Tidakkah mereka yang hadir makan kenduri tersebut khuatir kalau-kalau mereka termakan harta anak yatim yang ditinggalkan oleh simati atau harta peninggalan simati yang belum dibahagikan kepada yang berhak menurut Islam?

    “Abdullah bin Ja’far berkata: Ketika tersebar tentang berita terbunuhnya Ja’far, Nabi sallallahu ‘alaihi wa-sallam bersabda: Hendaklah kamu menyediakan makanan untuk keluarga Ja’far, mereka telah ditimpa keadaan yang menyebukkan (kesusahan)”
    (Dihasankan oleh at-Turmizi dan di sahihkan oleh al-Hakim)

    2. Kalau hadir ke kenduri walimatul urus (kenduri kahwin) orang kerap salam berisi (hadiah wang yang diberi semasa bersalam). Kalau tak ada duit nak dikepit dalam tangan, maka segan ia nak pergi makan kenduri. Tetapi kalau ia menziarah orang mati, tidak segan pula salam tak berisi. Sepatutnya kalau menziarah keluarga si matilah kita patut memberi sedekah. Kalau ke kenduri kahwin, tak bagi pun tak apa kerana tuan rumah panggil untuk diberi makan bukan untuk ia menambah pendapatan.

    3. Ketika menghadiri majlis pemimpin negara kita berpakaian cantik, kemas dan segak tetapi bila mengadap Allah baik di rumah maupun di masjid, pakaian lebih kurang saja bahkan ada yang tak berbaju. Tidakkah ini suatu perbuatan yang terbalik.

    4. Kalau menjadi tetamu di rumah orang dan di beri jamuan, kita rasa segan nak makan sampai habis apa yang dihidangkan kerana rasa segan dan malu, sedangkan yang dituntut dibanyakkan makan dan dihabiskan apa yang dihidang supaya tuan rumah rasa gembira dan tidak membazir.

    5. Kalau bersolat sunat di masjid amat rajin, tapi kalau di rumah, sangat malas. Sedangkan sebaik-baiknya solat sunat banyak dilakukan di rumah seperti yang dianjurkan oleh Rasulullah untuk mengelakkan rasa riak.

    6. Bulan puasa adalah bulan mendidik nafsu termasuk nafsu makan yang berlebihan tetapi kebanyakan orang mengaku bahawa dalam carta perbelanjaan setiap rumah orang Islam akan kita dapati perbelanjaan di bulan puasa adalah yang tertinggi dalam setahun. Sedangkan sepatutnya perbelanjaan di bulan puasa yang terendah. Bukankah terbalik amalan kita?

    7. Kalau nak mengerjakan haji, kebanyakan orang akan membuat kenduri sebelum bertolak ke Mekah dan apabila balik dari Mekah tak buat kenduri pun. Anjuran berkenduri dalam Islam antaranya ialah kerana selamat dari bermusafir, maka dibuat kenduri, bukan kerana nak bermusafir, maka dibuat kenduri. Bukankah amalan ini terbalik? Atau kita mempunyai tujuan lain.

    8. Semua ibubapa amat bimbang kalau-kalau anak mereka gagal dalam periksa. Maka dihantarlah ke kelas tuisyen walau pun banyak belanjanya. Tapi kalau anak tak boleh baca Quran atau solat, tak bimbang pula bahkan tak mahu hantar tuisyen baca Quran atau kelas khas mempelajari Islam. Kalau guru tuisyen sanggup dibayar sebulan RM20.00 satu pelajaran 8 kali hadir tapi kepada Tok Guru Quran nak bayar RM15.00 sebulan 20 kali hadir belajar pun menggeletar tangan. Bukankah terbalik amalan kita? Kita sepatutnya lebih berbimbang jika anak tidak dapat baca Al Quran atau bersolat dari tidak lulus periksa.

    9. Kalau bekerja mengejar rezeki Allah tak kira siang malam, pagi petang, mesti pergi kerja. Hujan atau ribut tetap diharungi kerana hendak mematuhi peraturan kerja. Tapi ke rumah Allah (masjid) tak hujan, tak panas, tak ribut pun tetap tak datang ke masjid. Sungguh tak malu manusia begini, rezeki Allah diminta tapi nak ke rumahNya segan dan malas.

    10. Seorang isteri kalau nak keluar rumah samada dengan suami atau tidak, bukan main lagi berhias. Tetapi kalau duduk di rumah, masyaAllah. Sedangkan yang dituntut seorang isteri itu berhias untuk suaminya, bukan berhias untuk orang lain. Perbuatan amalan yang terbalik ini membuatkan rumah tangga kurang bahagia.

    ** Nnt ada penambahan ok.....