Wednesday, June 1, 2011

***LIFE IS A JOURNEY..menuju kehidupan abadi!***

“Untuk apa dunia ini bagiku? Aku di dunia tidak lebih dari seorang penggembara yang berteduh di bawah pohon, kemudian pergi dan meninggalkannya” (HR. Tirmidzi)



“Jadilah kamu di dunia ini umpama seorang penggembara atau perantau di jalanan” (HR. Bukhari)



Kita perlu bersikap menjauhkan diri terhadap dunia melainkan pada perkara yang diperlukan untuk tujuan bermusafir ke destinasi yang dituju. Destinasi bagi kehidupan ini ialah kubur. Sesungguhnya mati sekalipun terasa jauh sebenarnya ia adalah dekat.

Hidup di dunia tidak lama dan bersifat sementara. Kita umpama penggembara, maka bawalah watak kita di dunia ini sebagai penggembara yang mencari kebaikan untuk dimanfaatkan kepada diri dan orang lain. Sedarlah akan singkatnya waktu yang kita miliki. Marilah bermuhasabah sebagai seorang pengembara!



Pengajaran utama petikan hadis itu adalah anjuran untuk bersegera mengerjakan amal soleh dan ibadah kepada Allah Taala sebagai persiapan untuk hari akhirat sebab akhirat itulah yang merupakan tempat abadi.



“Dan sesungguhnya akhirat itulah yang sebenarnya kehidupan, kalau mereka mengetahui .” (al-Ankabut: 64)







Saya terkesan dengan peringatan seorang ulama,“Jadilah engkau di dunia ini seperti seorang asing yang hendak menunaikan keperluannya. Di mana setelah menyelesaikan keperluannya dia pun segera kembali ke kampung halamannya. Bahkan jadilah engkau di dunia ini seperti orang yang sedang menyusuri suatu jalan, di mana tidak belama-lama menyusurinya, melainkan melaluinya hanya sekadar untuk sampai kepada tempat tujuan. Janganlah engkau lupa bahawa dirimu itu adalah mayat. Engkau tidak mengetahui bila ajal itu menjemputmu. Dan tidaklah seseorang mengetahui apa yang akan dilakukan esok hari dan juga tidaklah seseorang mengetahui di bumi mana dia akan mati. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui. Oleh sebab itu, hitunglah dirimu dalam barisan orang-orang yang mati.”



Satu Penggembaraan



“Manusia diciptakan untuk selama-lamanya” kata Khalifah Umar Abdul Aziz r.a. Mendalam sekali maksudnya. Inilah perkataan yang lahir daripada pemikiran yang memandang masa depan melampaui masa depan dunia.





Sebagai umat Islam, kita juga mesti mempunyai pemikiran seperti itu dan sememangnya Islam mengajar umat begitu. Masa depan kita tidak hanya terbatas sebagaimana terbatasnya usia dunia kerana hakikatnya kita sekarang baru berada sebahagian daripada penggembaraan merentasi beberapa alam yang telah dilalui dan yang bakal ditempuhi.



Manusia menggembara bermula dari alam roh sampailah ke alam akhirat. Mati bukan bermakna tamat segala cerita, tetapi ia adalah cerita perpindahan dari satu alam ke alam yang lain.



Kehidupan manusia merupakan perjalanan panjang, melelahkan, penuh liku dan melalui tahap demi tahap. Bermula dari alam arwah, alam rahim, alam dunia, alam barzakh, sampai pada alam akhirat yang berujung pada destinasi terakhir bagi manusia sama ada syurga atau neraka.



Islam menolak teori-teori penggembaraan manusia (rihlatul insan) yang bersasaskan logik akal semata-mata. Pertama, teori yang menyatakan manusia ada dengan sendirinya, dibantah al-Qur’an dengan hujjah yang kukuh bahawa manusia wujud kerana dicipta oleh Allah Taala. Kedua, teori yang menyatakan manusia wujud akibat proses evolusi panjang, bermula daripada sebangsa kera kemudian berubah menjadi manusia. Teori ini pun dibantah dengan sangat konkrit bahawa manusia pertama adalah Adam a.s. Kemudian diteruskan generasi anak cucu Adam a.s. yang diciptakan Allah Taala daripada jenis manusia itu sendiri. Berasal daripada percampuran antara sperma lelaki dengan ovum wanita, maka lahirlah manusia.



Alam Roh



“Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu mengeluarkan dari sulbi (tulang belakang) anak cucu Adam keturunan mereka dan Allah mengambil kesaksian terhadap roh mereka (seraya berfirman), “Bukankah Aku ini Tuhanmu? Mereka menjawab, “Betul, kami bersaksi,” (al-A’raf:172)



Alam Rahim





“Wahai manusia, jika kamu dalam keraguan tentang kebangkitan (dari kubur), maka (ketahuilah) sesungguhnya Kami telah menjadikan kamu dari tanah, kemudian dari setetes mani, kemudian dari segumpal darah, kemudian dari segumpal daging yang sempurna kejadiannya dan yang tidak sempurna, agar Kami jelaskan kepada kamu dan Kami tetapkan dalam rahim, apa yang Kami kehendaki sampai waktu yang sudah ditentukan, kemudian Kami keluarkan kamu sebagai bayi, kemudian (dengan berangsur-angsur) kamu sampailah kepada kedewasaan, dan di antara kamu ada yang diwafatkan dan (ada pula) di antara kamu yang dipanjangkan umurnya sampai pikun, supaya dia tidak mengetahui lagi sesuatupun yang dahulunya telah diketahuinya. Dan kamu lihat bumi ini kering, kemudian apabila telah Kami turunkan air di atasnya, hiduplah bumi itu dan suburlah dan menumbuhkan berbagai macam tumbuh-tumbuhan yang indah.” (Al-Hajj: 5)



“Sesungguhnya Kami telah jadikan apa yang ada di muka bumi sebagai perhiasan baginya untuk Kami menguji mereka, siapakah diantaranya yang lebih baik amalnya” (al-Kahfi: 7)



Alam Kubur





“Dan di hadapan mereka terdapat barzakh, hinggalah ke hari mereka dibangkitkan.” (al-Mu’minun: 100)





Alam Akhirat





“(sangatlah dahsyatnya huru-hara hari itu, sehingga orang-orang yang bersalah merasa) ketika melihatnya, seolah-olah mereka tidak tinggal di dunia melainkan sekadar satu petang atau pagi sahaja.” (an-Nazi’at: 46)



Muhasabah Sebagai Penggembara



Saya ingin mengajak diri saya dan pembaca memperbanyakkan muhasabah sama ada pada waktu senang mahupun payah. Muhasabah mengingatkan kita akan kesenangan mahupun kepayahan adalah ujian Allah ke atas hambaNya. Ia akan menguatkan kita melalui ujian itu terutamanya ketika kita tiada siapa-siapa kecuali Allah Taala.



“Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya) dan hendaklah tiap-tiap diri melihat dan memerhatikan apa yang ia telah sediakan (dari amal-amalnya) untuk hari esok (hari akhirat). Dan (sekali lagi diingatkan). Bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Amat Meliputi PengetahuanNya akan segala yang kamu kerjakan.” (al-Hasyr:18)



Ibnu Kathir berkata dalam menafsirkan ayat di atas menyatakan, “Hitunglah diri kamu sebelum kamu dihitung dan perhatikan amalan soleh yang kamu simpan untuk dirimu pada hari yang dijanjikan dan ketika kamu dihadapkan di hadapan Tuhanmu.”



Rasulullah s.a.w berpesan, “Orang yang bijak ialah orang yang menundukkan hawa nafsunya dan beramal untuk hari selepas mati. Orang yang lemah ialah orang yang mengikuti hawa nafsunya dan berangan-angan sesuatu di sisi Allah” (Riwayat Ibnu Majah, katanya hadith hasan). Maksud “menundukkan hawa nafsu” ialah menghitung diri di dunia.



Daripada Umar bin al-Khattab, berkata: “Hitunglah diri kamu sebelum kamu dihitung, timbanglah amalanmu sendiri sebelum ia ditimbangkan untukmu, dan bersedialah untuk hari pembentangan amal yang besar, sesungguhnya hisab pada hari kiamat menjadi ringan bagi sesiapa yang melakukan muhasabah diri di dunia ini”.

No comments: