Monday, January 16, 2012
Sunday, January 15, 2012
Kuburan.. Coretan :(
بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِاارَّحِيم
In the name of Allah, the Most Gracious and the Most Merciful.
السلام عليكم
Tidak satu hari pun berlalu tanpa kubur berkata, "Aku ialah rumah kesunyian, rumah keseorangan, rumah debu dan rumah ulat-ulat"
Apabila seorang mukmin dimasukkan ke dalam kubur maka kubur akan berkata, "Kedatanganmu dialu-alukan, tersangat baik kerana kamu telah datang kepadaku. Daripada kalangan manusia yang berjalan di atas muka bumi, engkaulah yang paling aku sukai. Hari ini engkau telah data...ng kepadaku, engkau akan melihat sebaik-baik layanan daripadaku"
Apabila orang yang berdosa dimasukkan, kubur akan berkata, "Tiada kata aluan untuk kedatanganmu. Sangat jelek kedatanganmu. Daripada kalangan manusia yang berjalan di atas muka bumi, engkaulah yang paling aku benci. Hari ini engkau telah diserahkan kepadaku, engkau akan melihat layanan daripadaku".
In the name of Allah, the Most Gracious and the Most Merciful.
السلام عليكم
Tidak satu hari pun berlalu tanpa kubur berkata, "Aku ialah rumah kesunyian, rumah keseorangan, rumah debu dan rumah ulat-ulat"
Apabila seorang mukmin dimasukkan ke dalam kubur maka kubur akan berkata, "Kedatanganmu dialu-alukan, tersangat baik kerana kamu telah datang kepadaku. Daripada kalangan manusia yang berjalan di atas muka bumi, engkaulah yang paling aku sukai. Hari ini engkau telah data...ng kepadaku, engkau akan melihat sebaik-baik layanan daripadaku"
Apabila orang yang berdosa dimasukkan, kubur akan berkata, "Tiada kata aluan untuk kedatanganmu. Sangat jelek kedatanganmu. Daripada kalangan manusia yang berjalan di atas muka bumi, engkaulah yang paling aku benci. Hari ini engkau telah diserahkan kepadaku, engkau akan melihat layanan daripadaku".
Andai kau Tahu

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِاارَّحِيم
In the name of Allah, the Most Gracious and the Most Merciful.
السلام عليكم
Andai kau tahu hari ini hari terakhirmu,
Tentu siangnya engkau sibuk berzikir.Tentu engkau tak akan jemu melagukan syair rindu Mendayu…merayu…kepadan TUHAN yang Satu
Andai kau tahu hari ini hari terakhirmu,
tentu solatmu kau kerjakan di awal waktu.solat yang dikerjakan sungguh khusyuk lagi tawadhu’tubuh dan qalbu…bersatu memperhambakan diri menghadap Rabbul izzatl…menangisi kecurangan janji
...
Andai kau tahu hari ini hari terakhirmu,
tidak akan kau sia siakan walau sesaat yang berlalu.setiap masa tak akan dibiarkan begitu saja di setiap kesempatan juga masa yang terluang alunan AL-Quran bakal kau dendang… bakal kau syairkan
Andai kau tahu hari ini hari terakhirmu,
tentu malammu engkau sibukkan dengan bertahajud…mengadu…merintih…meminta belas kasihan
Andai kau tahu hari ini hari terakhirmu,
tentu engkau bakal menyediakan batin dan zahir.mempersiapkan diri…rohani dan jasmani menanti-nanti jemputan malaikat Izrail
dikiri dan kanan…lorong-lorang redha Ar-Rahman.
Thursday, January 12, 2012
Asas persahabatan

Asas persahabatan ialah setia dalam bercinta antara satu dengan yang lain dan tulus-ikhlas dalam berkasih-sayang, selagi ia dihalakan kepada Allah dan kerana Allah, maka pahalanya adalah amat besar.
Sabda Rasulullah s.a.w. dalam sebuah Hadis Qudsi:
"Allah telah berfirman: Pasti mendapat kecintaan~Ku bagi dua orang yang sayang-menyayangi kerana~Ku, dua orang yang duduk bersama-sama kerana~Ku, dua orang kunjung-mengunjungi kerana~Ku, dan dua orang yang tolong menolong kerana~Ku."
Sabdanya lagi dalam sebuah Hadis Qudsi yang lain:
"Berfirman Allah Ta'ala di Hari Kiamat: Mana dia orang-orang yang bercinta-cintaan kerana keagungan~Ku. Hari inilah Aku akan menaungi mereka di bawah naungan~Ku; iaitu hari yang tiada naungan selain naungan~Ku."
Sabdanya lagi: "Sesiapa yang ingin merasakan kemanisan iman, hendaklah ia mencintai seseorang, tiada mencintainya melainkan kerana Allah."
Dalam sebuah sabda Rasulullah s.a.w tersebut: Tujuh orang yang akan dinaungi Allah di bawah naungan~Nya, pada hari tiada naungan selain naungan~Nya. Baginda telah menyebut satu persatu orang-orang itu, sehingga katanya: Dan dua orang saling cinta-mencintai kerana Allah, keduanya berkumpul dan berpisah semata-mata kerana Allah.
Apabila seseorang mencintai orang lain, bersahabat dan membiasakan diri dengannya, kerana dilihatnya orang itu mencintai Allah, dan taat-setia kepada perintah Allah, maka hal sedemikian itulah yang dikatakan bercinta-cintaan kerana Allah Ta'ala.
Ataupun jika ia mencintai orang itu dan bersahabat dengannya, kerana orang itu membantunya di dalam selok-belok agama, dan mengarahkannya untuk bertaat-setia terhadap Tuhannya, maka hal sedemikian itu juga dikira bercinta-cintaan kerana Allah.
Ataupun jika ia mencintai orang itu dan bersahabat dengannya, kerana orang itu boleh membantunya dalam urusan keduniaan, yang mana dengannya ia boleh mengurus urusan akhiratnya, maka itu juga termasuk cinta-mencintai kerana Allah.
Ataupun jika ia mencintai orang itu dan bersahabat dengannya, kerana dirinya merasa senang berkawan dengan orang itu, dan dadanya merasa lapang bila duduk bersama-sama dengannya; atau pun barangkali orang itu dapat menolongnya di dalam urusan keduniaannya, dan di dalam hal-ehwal kehidupannya, yang mana menerusinya ia boleh hidup senang-lenang, maka cinta itu adalah cinta tabi'i, cinta biasa yang tidak ada kena-mengena sedikit pun dengan Allah. Persahabatan itu timbul kerana kecenderungan semata-mata, dan meskipun ia tetap harus hukumnya, tidak sunyi dari kebaikan mudah-mudahan.
Adapun jika ia bersahabat kepada seseorang, kerana orang itu boleh menemannya untuk pergi ke tempat maksiat, atau membantunya untuk menganiaya orang, ataupun memimpin dan menunjuknya ke jalan-jalan fasik dan mungkar, maka persahabatan serupa itu dan kecintaan semacam itu adalah persahabatan yang dicela dan kecintaan yang tidak berguna, kerana ia menarik kita ke jalan syaitan, yang tidak ada kena-mengena sedikit pun dengan Allah. Persahabatan dan kecintaan serupa inilah yang akan bertukar menjadi permusuhan di akhirat, malah kadangkala belum sempat tiba di akhirat, di dunia dahulu sudah menjadi porak poranda.
Firman Allah Ta'ala:
الْأَخِلَّاءُ يَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلَّا الْمُتَّقِينَ
"Pada hari itu sahabat-sahabat karib: setengahnya akan menjadi musuh kepada setengahnya yang lain, kecuali orang-orang yang persahabatannya berdasarkan taqwa (iman dan amal soleh)." [QS az-Zukhruf : 67]
Sekian, dipetik daripada
Kitab Nasihat Agama dan Wasiat Iman,
dialihbahasakan dari
Kitab an-Nasha'ih ad-Diniyah wal-Washaaya al-Imaaniyah
karya Imam Habib Abdullah Haddad,
oleh Ustaz Syed Ahmad Semait.
"Kamu dikira jahil jika cemburu pada suami atau isterimu tetapi tak pernah cemburu pada imanmu sendiri. Kamu cemburu pada suami atau isterimu kerana hawa nafsu dan syahwat, sementara kamu tidak cemburu pada kalbumu kerana Tuhan. Kalau kamu dapat menjaga apa yang menjadi hakmu, mengapa kamu tidak menjaga apa yang menjadi hak Allah?"
[ Imam Ibnu 'Athaillah As-Sakandari r.a.

TIDUR YANG SUNAT DI KEJUTKAN

♥ TIDUR YANG SUNAT DI KEJUTKAN ♥
Mengejutkan orang yang tidur disunatkan sekiranya orang itu tidur dalam keadaan berikut:
Pertama:
seorang yang tidur di masjid dan waktu solat sudah tiba.
Ini berdasarkan hadis Abu Bakrah ra, beliau berkata:
خرجت مع النبي صلى الله عليه وسلم لصلاة الصبح فكان لا يمر برجل إلا ناداه بالصلاة أو حركه برجله
“ Aku keluar bersama Nabi saw untuk menunaikan solat subuh. Beliau tidak lalu pada mana-mana lelaki melainkan akan menyerunya untuk solat atau menggeraknya untuk solat dengan kakinya.” (Hr Abu Daud 1246 – semua perawinya thiqah)
Kedua:
Orang yang tidur dihadapan orang yang solat
kerana menggangu orang yang solat.
Ketiga:
Tidur diatas permukaan bangunan tanpa penghadang.
Rasulullah saw bersabda:
من بات على ظهر بيت ليس له حجار فقد برئت منه الذمة
“Sesiapa yang tidur diatas permukaan bangunan tanpa ada penghadang (dari jatuh bangunan), sesungguhnya telah terlepas dari tanggungjawab mana-mana pihak (sekiranya jatuh). (Hr Abu Daud – semua perawinya adalah thiqah)
Keempat:
Tidur dalam keadaan separuh badan terkena cahaya matahari dan setengah lagi tidak kena.
Nabi saw bersabda:
إذا كان أحدكم في الشمس فلقص عنه الظل وصار بعضه في الشمس وبعضه في الظل فليقم
“Apabila salah seorang kamu berada di bawah pancaran matahari, kemudian matahari menaik dan sebahagian tubuh mu terkena pancaran matahari dan sebahgian yang lain tidak kena , hendaklah dia beredar.” (Hr Abu Daud – semua perawinya thiqah)
Kelima:
Tidur waktu subuh.
Nabi saw bersabda:
الصبحة تمنع الرزق
“Tidur subuh menegah rezki.” (Hr Ahmad – sanad lemah)
Umar bin Abdul Aziz apabila melihat anaknya sedang tidur waktu subuh, beliau mengejutkannya dan berkata:
الأرزاق تقسم وأنت نائم
“Rezeki dibahagi2kan sedangkan engkau tidur.”
Keenam:
Tidur sebelum isya
kerana makruh tidur waktu itu. Ini disebut dalam hadis yang panjang, riwayat dari Abi Bakrah ra dimana beliau berkata:
كان يكره النوم قبلها والحديث بعدها
“Baginda tidak suka tidur sebelum solat isya dan sembang-sembang selepasnya.” (Hr Bukhari – sahih)
Ketujuh:
Tidur lepas solat asar.
Nabi saw bersabda:
من نام بعد العصر فاختلس عقله فلا يلومن إلا نفسه
” Sesiapa yang tidur selapas solat asar dan hilang akalnya , janganlah dia mencela melainkan dirinya.” (Hr Abu Ya’la – Sanad lemah)
Kelapan:
Tidur berseorangan di rumah.
Hukum ini disebut oleh al-Hulaimi dalam kitabnya al-Minhaj Fi Syu’abil Iman.
Kesembilan:
Perempuan yang tidur menelentang.
Ini kerana ianya makruh seperti yang disebut dalam kitab yang sama.
Umar bin Abdul Aziz telah menegah anaknya yang tidur sedemikian.
Kesepuluh:
Seseorang yang tidur meniarap.
Baginda melihat seorang lelaki meniarap. Lalu baginda bersabda:
إن هذه ضجعة يبغضها الله ورسوله
Maksudnya: “Sesungguhnya ini adalah cara baring yang dimurkai oleh Allah dan Rasulnya.” (Hr Tirimizi dan Ahmad-hasan lighairihi)
Abu Umamah r.a berkata: Nabi s.a.w lalu dekat seorang lelaki yang tidur meniarap di Masjid. Lalu baginda memukulnya dengan kakinya dan berkata:
قم واقعد فإنها نومة جهنمية
Maksudnya: “Bangunlah kamu dari tidur dan duduklah sesungguhnya ini adalah cara tidur ahli neraka jahannam.” (Hr Ibnu Majah)
Kesebelas:
Mengejutkan orang tidur untuk bangun qiamullail.
Nabi saw bersabda:
رحم الله رجلا قام من الليل فصلى وأيقظ امرأته فإن أبت نضح في وجهها الماء رحم الله امرأة قامت
من الليل فصلت وأيقظت زوجها فإن أبى نضحت في وجهه الماء
“Allah merahmati lelaki yang bangun malam, menunaikan solat dan mengejutkan isterinya. Sekiranya isterinya enggan, dia akan merenjiskan air pada muka isterinya. Allah merahmati wanita yang bangun malam, menunaikan solat dan menegejutkan suaminya. Sekiranya suaminya enggan, dia akan merenjis air ke muka suaminya. (Hr Abu Daud 1308 – perwai2nya thiqah)
Ke dua belas:
Mengejutkan orang yang tidur untuk bangun sahur.
Nabi saw bersabda:
إن بلالا ينادي بليل فكلوا واشربواحتى ينادي ابن مكتوم
“Sesungguhnya bilal akan mengumandangkan azan pada waktu malam (sebelum subuh), maka makanlan dan minumlah sehingga Ibnu Maktum mengumandangkan azan subuh.” (Hr Muslim)
BERIBADAT 500 TAHUN TIDAK MENJANJIKAN SYURGA

♥ BERIBADAT 500 TAHUN TIDAK MENJANJIKAN SYURGA ♥
Dari Jabir r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w. telah memberitahu kami bahawa Malaikat Jibrail telah memberitahu Rasulullah s.a.w katanya, "Wahai muhammad demi Allah yang mengutusmu sebagai nabi yang besar, sesungguhnya ada seorang hamba Allah yang beribadat selama 500 tahun diatas sebuah bukit yang lebar, panjang bukit itu 30 puluh hasta dan lebarnya 30 hasta dan disekelilingnya ialah air laut yang seluas 4,000 farsakh dari tiap penjuru".
Dan di situ Allah s.w.t mengeluarkan air selebar satu jari dan dari bawah bukit dan Allah s.w.t juga telah menghidupkan sebuah pohon delima yang setiap hari mengeluarkan sebiji buah delima. Apabila tiba waktu petang hamba Allah itu pun memetik buah delima itu dan memakannya, setelah itu dia pun sembahyang. Dalam sembahyang, dia telah meminta kepada Allah s.w.t. supaya mematikannya ketika dia dalam sujud, supaya badannya tidak disentuh oleh Bumi atau apa-apa saja sehingga tibanya hari berbangkit. Maka Allah s.w.t. pun menerima permintaanya.
Berkatalah malaikat lagi, "Oleh itu setiap kali kami naik turun dari langit kami melihatnya sedang sujud, kami mendapat tahu bahawa dia akan dibangkitkan pada hari kiamat dan dihadapkan kepada Allah s.w.t. lalu Allah s.w.t. menyuruh Malaikat: "Masukkanlah hambaku itu ke dalam syurga dengan limpah rahmatku". Maka berkata orang itu, "Dengan disebabkan amalku?" Maka Allah s.w.t. menyuruh malaikat menghitung semua amalnya dengan nikmat yang Allah s.w.t. berikan. Apabila penghitungan dibuat maka amal yang dibuat oleh orang itu selama 500 tahun itu telah habis apabila dikira dengan sebelah mata, iaitu nikmat pengelihatan yang Allah s.w.t. berikan padanya, sedangkan nikmat-nikmat lain belum dikira.
Maka Allah s.w.t. berfirman, "Masukkan dia ke dalam neraka". Apabila dia ditarik ke neraka maka dia pun berkata," Ya Allah, masukkanlah aku ke dalam syurga dengan rahmatmu. "Lalu Allah s.w.t. berfirman kepada malaikat, "Bawakan dia ke mari". Kemudian Allah s.w.t. bertanya orang itu, "Siapakah yang menjadikan kamu daripada tidak ada". Lalu orang itu menjawab, "Engkau ya Allah". Kemudian Allah s.w.t. bertanya lagi, ”Apakah itu kerana amalmu atau rahmatku?”. Jawab orang itu, "Ya Allah, dengan rahmatmu.” Allah s.w.t. bertanya lagi, "Siaapakah yang memberikan kekuatan sehingga 500 tahun kamu beribadat?". Jawab orang itu, "Engkau ya Allah". Allah s.w.t. bertanya lagi, "Siapakah yang menempatkan kamu diatas bukit yang di tengah-tengah lautan, dan siapakah yang mengeluarkan air tawar yang bersih dari tengah-tengah lautan yang airnya sangat masin dan siapakah yang menumbuhkan sebuah pohon delima yang mengeluarkan sebiji delima setiap hari, padahal buah itu hanya berbuah setahun sekali lalu kamu meminta supaya aku matikan kamu dalam sujud, jadi siapakah yang membuat semua itu?"
lalu orang itu berkata, "Ya Allah, ya Tuhanku engkaulah yang melakukanya." Allah s.w.t. berfirman, "Maka semua itu adalah dengan rahmatku dan kini aku masukkan kamu ke dalam syurga juga adalah dengan rahmatku." Malaikat Jibrail berkata, "Segalaa sesuatu itu terjadi hanya dengan rahmat Allah s.w.t".
Amal yang dibuat oleh seseorang itu tidak akan dapat menyamai walaupun setitik debu sekalipun dengan nikmat yang Allah s.w.t. berikan pada hambanya, oleh itu janganlah mengharapkan amal kita itu akan dapat memasukkan kita ke dalam syurga Allah s.w.t. sebaliknya mohonlah dengan rahmatnya.
Kerana hanya dengan rahmat Allah s.w.t. sajalah seseorang itu dapat memasuki syurganya. Apabila kita memohon kepada Allah s.w.t. supaya dimasukkan ke dalam syurga dengan rahmatnya maka mintalah supaya Allah s.w.t. memasukkan kita dengan rahmatnya ke dalam Syurga Firdaus.
Masuk Syurga itu terletak pada rahmat Allah, dengan melakukan apa yang diperintahkannya dan menjauhi dari segala apa larangannya mendekatkan kita pada RahmatNya. Jangan sesekali kita angkuh dengan amal ibadah dan ilmu yang kita ada namun hendaklah kita sentiasa bersyukur, ikhlas dan sentiada merendah diri kerana tiap suatu nikmat atau dugaan datang daripada Allah.
Wednesday, January 11, 2012
Please read this Articles.. :'(
Like most children, I thought my parents were superheroes. My mom could open the tightest of jars and could carry us around while she finished her chores. My dad could come back from a long business trip and still have the strength to play and take care of all 6 of us.
I was in denial about my parents’ aging until my dad asked me to take a basket of laundry down the stairs for him because he wasn’t able to carry it. It suddenly hit me like a ton of bricks that they no longer had the strength I thought they’d always have.
The hardest part of witnessing our parents age is seeing a regression in their strength and capabilities. The two people who we turned to for a helping hand no longer have the physical strength to do so.
Yet when Allah subhanahu wa ta’ala (glorified is He) speaks of their old age in the Qur’an, He (swt) does not advise us to offer physical help to them. Rather He (swt) says:
“And your Lord has decreed that you not worship except Him, and to parents, good treatment. Whether one or both of them reach old age [while] with you, say not to them [so much as], “uff,” and do not repel them but speak to them a noble word.” (Qur’an 17:23)
While there are many verses in the Qur’an that instruct us to be good to our parents, this one specifically highlights how we should treat them in their old age. In his explanation of this verse, Shaykh al-Sha`rawi says that Allah (swt) mentions their old age here because it’s the time in their lives that they are in the most need of their children. He further explains that when parents are younger and stronger, their children rely and depend on them because they are able to help them. But as they age, the roles are reversed – the parents go from giving to being needy, from breadwinners to dependants.
One thing we all notice as our parents age is the change in their character. As we become more independent, they may become demanding, forgetful, irritable, and stubborn. Because of this change in character, Allah (swt) reminds us that especially during this time we have to show the utmost kindness and respect to them.
We are told in this verse to not treat them even with the slightest form of anger. The term “uff” is the smallest expression of dissatisfaction. For us today, this can be rolling our eyes or a slight tone of annoyance in our voices. Shaykh al-Sha`rawi mentions how hard it is to keep ourselves from expressing “uff” because sometimes we do it subconsciously. He advises that we as children should be vigilant in keeping ourselves from expressing these small gestures of annoyance and anger because of how hurtful they can be to our parents.
In the following verse, Allah (swt) goes on to explain further how we should treat them:
“And lower to them the wing of humility out of mercy and say, ‘My Lord, have mercy upon them as they brought me up [when I was] small.’” (Qur’an 17:24)
“Lowering the wings” is a saying used to express humility. It means that you have a chance to show your power, but you refrain out of humbleness. Similarly, the word “rahmah” or “mercy” gives a connotation of someone, despite having the upper-hand, still showing kindness.
Some of us may consider our parents to be difficult. We may have given up hope that our relationship with them can improve. The beauty of Islam is that God will reward you for your intentions and efforts just as He rewards for good actions. We have to put in effort before we see change. It is important for us to remember that there is no magic pill for good character. If we are truly sincere in improving our character then Allah (swt) will put us in difficult situations with difficult people. We learn good manners through these trying experiences.
We have been given an opportunity to improve our character through our parents. As our parents age, we should speak in a kind and gentle manner. We are merciful to them. We cover their faults. We overlook the things they may do that annoy, irritate or hurt us. We reciprocate with love.
Easier said than done, right? Allah (swt) has given us the answer to why we may not have a strong relationship with our parents:
“And your Lord has decreed that you not worship except Him, and to parents, good treatment. Whether one or both of them reach old age [while] with you, say not to them [so much as], “uff,” and do not repel them but speak to them a noble word.” (Qur’an 17:23)
This verse allows us to gauge our relationship with our parents by first looking at our relationship with Allah (swt). Essentially, if we are not fulfilling our duties to Allah (swt), then we will not be able to treat our parents in the best manner1 .The Prophet ﷺ (peace be upon him) taught us, “Righteousness is good character,” (Muslim) so a righteous and God-fearing child will treat their parents with good manners. Allah (swt) has placed such great importance on parents that even their religion does not warrant their child to behave improperly to them.
Now that we are older, stronger and more capable than our parents, this is the time to really show our compassion to them. Our emotions will be stirred by what they say and do, which is why Allah (swt) reminds us that instead of getting angry, frustrated or annoyed at them, we should restrain ourselves and be humble.
The Prophetic tradition provides us with motivation when we find it hard to deal with our parents:
In a famous narration, the Prophet ﷺ said, “Ameen,” to three supplications made by Angel Gabriel. One of them was, “Far away is the person whose parents, one or both of them, reach old age during his lifetime but he does not enter Paradise!” (Muslim)
This person was given a chance to enter Paradise by being good to their parents, but they let the opportunity slip away. This person lost out because of how easy it can be to gain reward for helping them or staying in their company. The Prophet ﷺ called out this person because it is the ultimate lack of mercy to leave your parents in their old age.
Similarly in another narration, the Messenger ﷺ said, “A parent is the best of the gates of Paradise; so if you wish, keep to the gate, or lose it,” (Tirmidhi). The scholars explain this narration to mean that entering Paradise through being good to your parents is of the best ways to enter it. It not only shows the honor that lies in being good to your parents, but also that it is up the person to take advantage of this gate.
Shaykh al-Sha`rawi says, “Just as they showed you ihsan (the best form of kindness), you must do your best to do the same. But your mercy alone is not enough to compensate for what they did for you. Therefore seek the best form of mercy for them from Allah, the Most Merciful. [by saying] ‘My Lord, have mercy upon them as they brought me up [when I was] small,’ (Qur’an 17:24).”
Just as they still loved us when we said or did things to hurt them as children or youths, we in return do the same in their old age. Don’t wait until you see your parents carried out of the masjid in a box to realize how much better they deserved from you. Don’t wait until that largest gate of Paradise is closed in your face to realize how easy it could have been to enter through it.
May God have mercy on our parents.
* This artikel From SuhaibWeb.com. Just to share together, these articles very touched when we read it as a child, I love my mum and dad.
I was in denial about my parents’ aging until my dad asked me to take a basket of laundry down the stairs for him because he wasn’t able to carry it. It suddenly hit me like a ton of bricks that they no longer had the strength I thought they’d always have.
The hardest part of witnessing our parents age is seeing a regression in their strength and capabilities. The two people who we turned to for a helping hand no longer have the physical strength to do so.
Yet when Allah subhanahu wa ta’ala (glorified is He) speaks of their old age in the Qur’an, He (swt) does not advise us to offer physical help to them. Rather He (swt) says:
“And your Lord has decreed that you not worship except Him, and to parents, good treatment. Whether one or both of them reach old age [while] with you, say not to them [so much as], “uff,” and do not repel them but speak to them a noble word.” (Qur’an 17:23)
While there are many verses in the Qur’an that instruct us to be good to our parents, this one specifically highlights how we should treat them in their old age. In his explanation of this verse, Shaykh al-Sha`rawi says that Allah (swt) mentions their old age here because it’s the time in their lives that they are in the most need of their children. He further explains that when parents are younger and stronger, their children rely and depend on them because they are able to help them. But as they age, the roles are reversed – the parents go from giving to being needy, from breadwinners to dependants.
One thing we all notice as our parents age is the change in their character. As we become more independent, they may become demanding, forgetful, irritable, and stubborn. Because of this change in character, Allah (swt) reminds us that especially during this time we have to show the utmost kindness and respect to them.
We are told in this verse to not treat them even with the slightest form of anger. The term “uff” is the smallest expression of dissatisfaction. For us today, this can be rolling our eyes or a slight tone of annoyance in our voices. Shaykh al-Sha`rawi mentions how hard it is to keep ourselves from expressing “uff” because sometimes we do it subconsciously. He advises that we as children should be vigilant in keeping ourselves from expressing these small gestures of annoyance and anger because of how hurtful they can be to our parents.
In the following verse, Allah (swt) goes on to explain further how we should treat them:
“And lower to them the wing of humility out of mercy and say, ‘My Lord, have mercy upon them as they brought me up [when I was] small.’” (Qur’an 17:24)
“Lowering the wings” is a saying used to express humility. It means that you have a chance to show your power, but you refrain out of humbleness. Similarly, the word “rahmah” or “mercy” gives a connotation of someone, despite having the upper-hand, still showing kindness.
Some of us may consider our parents to be difficult. We may have given up hope that our relationship with them can improve. The beauty of Islam is that God will reward you for your intentions and efforts just as He rewards for good actions. We have to put in effort before we see change. It is important for us to remember that there is no magic pill for good character. If we are truly sincere in improving our character then Allah (swt) will put us in difficult situations with difficult people. We learn good manners through these trying experiences.
We have been given an opportunity to improve our character through our parents. As our parents age, we should speak in a kind and gentle manner. We are merciful to them. We cover their faults. We overlook the things they may do that annoy, irritate or hurt us. We reciprocate with love.
Easier said than done, right? Allah (swt) has given us the answer to why we may not have a strong relationship with our parents:
“And your Lord has decreed that you not worship except Him, and to parents, good treatment. Whether one or both of them reach old age [while] with you, say not to them [so much as], “uff,” and do not repel them but speak to them a noble word.” (Qur’an 17:23)
This verse allows us to gauge our relationship with our parents by first looking at our relationship with Allah (swt). Essentially, if we are not fulfilling our duties to Allah (swt), then we will not be able to treat our parents in the best manner1 .The Prophet ﷺ (peace be upon him) taught us, “Righteousness is good character,” (Muslim) so a righteous and God-fearing child will treat their parents with good manners. Allah (swt) has placed such great importance on parents that even their religion does not warrant their child to behave improperly to them.
Now that we are older, stronger and more capable than our parents, this is the time to really show our compassion to them. Our emotions will be stirred by what they say and do, which is why Allah (swt) reminds us that instead of getting angry, frustrated or annoyed at them, we should restrain ourselves and be humble.
The Prophetic tradition provides us with motivation when we find it hard to deal with our parents:
In a famous narration, the Prophet ﷺ said, “Ameen,” to three supplications made by Angel Gabriel. One of them was, “Far away is the person whose parents, one or both of them, reach old age during his lifetime but he does not enter Paradise!” (Muslim)
This person was given a chance to enter Paradise by being good to their parents, but they let the opportunity slip away. This person lost out because of how easy it can be to gain reward for helping them or staying in their company. The Prophet ﷺ called out this person because it is the ultimate lack of mercy to leave your parents in their old age.
Similarly in another narration, the Messenger ﷺ said, “A parent is the best of the gates of Paradise; so if you wish, keep to the gate, or lose it,” (Tirmidhi). The scholars explain this narration to mean that entering Paradise through being good to your parents is of the best ways to enter it. It not only shows the honor that lies in being good to your parents, but also that it is up the person to take advantage of this gate.
Shaykh al-Sha`rawi says, “Just as they showed you ihsan (the best form of kindness), you must do your best to do the same. But your mercy alone is not enough to compensate for what they did for you. Therefore seek the best form of mercy for them from Allah, the Most Merciful. [by saying] ‘My Lord, have mercy upon them as they brought me up [when I was] small,’ (Qur’an 17:24).”
Just as they still loved us when we said or did things to hurt them as children or youths, we in return do the same in their old age. Don’t wait until you see your parents carried out of the masjid in a box to realize how much better they deserved from you. Don’t wait until that largest gate of Paradise is closed in your face to realize how easy it could have been to enter through it.
May God have mercy on our parents.
* This artikel From SuhaibWeb.com. Just to share together, these articles very touched when we read it as a child, I love my mum and dad.
Nak Kongsi Ilmu.. :)

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِاارَّحِيم
In the name of Allah, the Most Gracious and the Most Merciful.
السلام عليكم
Anda mungkin tidak mempercayainya, tapi merupakan nasihat yang baik untuk dibaca! Anda mungkin mempelajari sesuatu jika membacanya!!!
PERTAMA.
Bersedekahlah kepada orang lain lebih daripada yang mereka perlukan dan lakukanlah dengan penuh kerelaan.
... KEDUA.
Kahwinilah lelaki / wanita yang gemar anda berbicara dengannya, kerana kemahiran berbicara antara satu dengan lain akan menjadi lebih penting pabila usia semakin tua.
KETIGA.
Usahlah mempercayai segala perkara yang anda dengari. Berbelanjalah sekadar apa yang ada atau tidurlah seberapa lama yang anda perlu.
KEEMPAT.
Apabila kamu berkata, ‘ Aku Cinta Padamu’, maka tunaikanlah.
KELIMA.
Pabila mengatakan, ‘Maaf’, tenunglah matanya.
KEENAM.
Bertunanglah sekurang-kurangnya enam bulan sebelum kamu diijabkabulkan.
KETUJUH..
Percayailah cinta pandang pertama.
KELAPAN.
Usah tertawakan impian orang lain.. Manusia tanpa impian tidak memiliki apa-apa.
KESEMBILAN.
Cintailah seseorang dengan sepenuh hati dan penuh kasih sayang. Sungguhpun anda akan berasa seolah-olah diri anda tersiksa, tapi percayalah itulah satu-satunya untuk melengkapkan kehidupan ini.
KESEPULUH.
Jika berlaku perselisihan pendapat, bertengkarlah secara aman. Usahlah menyebut nama sesiapa ketika bertengkar.
KESEBELAS.
Usahlah menilai seseorang berdasarkan peribadi keluarga mereka.
KEDUABELAS.
Berbicaralah dengan tenang dan berfikirlah dengan pantas.
KETIGABELAS.
Apabila seseorang bertanyakan satu soalan yang tidak anda gemari, lontarkanlah senyuman dan bertanyalah padanya,’Kenapa anda ingin tahu?’
KEEMPATBELAS.
Ingatlah bahawa setiap cinta dan pencapaian yang besar akan melibatkan pengorbanan dan risiko yang besar.
KELIMABELAS.
Ucaplah ‘Semoga anda diberkati’ apabila mendengar seseorang bersin.
KEENAMBELAS.
Apabila anda kerugian, janganlah jadi kurang ajar.
KETUJUHBELAS.
Berpeganglah kepada tiga R:
1. Rasa hormat pada diri sendiri;
2. Rasa hormat kepada orang lain;
3. Rasa tanggungjawab terhadap semua tindakan anda
KELAPANBELAS.
Usahlah benarkan pertikaian yang sebesar hama merosakkan sebuah persahabatan yang besar.
KESEMBILANBELAS.
Apabila menyedari bahawa anda telah melakukan kesalahan, usahlah berlengah untuk perbetulkan kesalahan itu.
KEDUAPULUH.
Tersenyumlah ketika menjawab telefon.. Pemanggil akan melihatnya daripada suara yang mereka dengar. :)
KEDUAPULUH SATU
Ada ketikanya anda perlu bersendirian.
Tuesday, January 10, 2012
♥ KISAH ASAL USUL HAJAR ASWAD ♥

♥ KISAH ASAL USUL HAJAR ASWAD ♥
Ketika Nabi Ibrahim a.s bersama anaknya membina Kaabah banyak kekurangan yang dialaminya. Pada mulanya Kaabah itu tidak ada bumbung dan pintu masuk. Nabi Ibrahim a.s bersama Nabi Ismail bertungkus lumus untuk menjayakan pembinaannya dengan mengangkut batu dari berbagai gunung.
Dalam sebuah kisah disebutkan apabila pembinaan Kaabah itu selesai, ternyata Nabi Ibrahi...m masih merasakan kekurangan sebuah batu lagi untuk diletakkan di Kaabah.
Nabi Ibrahim berkata Nabi Ismail berkata, "Pergilah engkau mencari sebuah batu yang akan aku letakkan sebagai penanda bagi manusia."
Kemudian Nabi Ismail a.s pun pergi dari satu bukit ke satu bukit untuk mencari batu yang baik dan sesuai. Ketika Nabi Ismail a.s sedang mencari batu di sebuah bukit, tiba- tiba datang malaikat Jibril a.s memberikan sebuah batu yang cantik. Nabi Ismail dengan segera membawa batu itu kepada Nabi Ibrahim a.s. Nabi Ibrahim a.s. merasa gembira melihat batu yang sungguh cantik itu, beliau menciumnya beberapa kali. Kemudian Nabi Ibrahim a.s bertanya, "Dari mana kamu dapat batu ini?"
Nabi Ismail berkata, "Batu ini kuterima daripada yang tidak memberatkan cucuku dan cucumu (Jibril)."
Nabi Ibrahim mencium lagi batu itu dan diikuti oleh Nabi Ismail a.s. Sehingga sekarang Hajar Aswad itu dicium oleh orang-orang yang pergi ke Baitullah. Siapa saja yang bertawaf di Kaabah disunnahkan mencium Hajar Aswad. Beratus ribu kaum muslimin berebut ingin mencium Hajar Aswad itu, yang tidak mencium cukuplah dengan memberikan isyarat lambaian tangan saja.
Ada riwayat menyatakan bahawa dulunya batu Hajar Aswad itu putih bersih, tetapi akibat dicium oleh setiap orang yang datang menziarahi Kaabah, ia menjadi hitam seperti terdapat sekarang. Wallahu a'alam.
Apabila manusia mencium batu itu maka timbullah perasaan seolah-olah mencium ciuman Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail. Ingatlah wahai saudara-saudaraku, Hajar Aswad itu merupakan tempat diperkenan doa. Bagi yang ada kelapangan, berdoalah di sana, Insya Allah doanya akan dikabulkan oleh Allah. Jagalah hati kita sewaktu mencium Hajar Aswad supaya tidak menyekutukan Allah, sebab tipu daya syaitan kuat di Tanah Suci Mekah.
Ingatlah kata-kata Khalifah Umar bin Al-Khattab apabila beliau mencium batu itu (Hajar Aswad) : "Aku tahu, sesungguhnya engkau hanyalah batu biasa. Andaikan aku tidak melihat Rasulullah S.A.W menciummu, sudah tentu aku tidak akan melakukan (mencium Hajar Aswad)."
**Kenangan manis bersama Keluarga tersayang Ayah + Ibu + adik n kakak n Me... :) Alhamdulilah
Monday, January 9, 2012
Sunday, January 8, 2012
Friday, January 6, 2012
Pemiilihan Ketua Untuk Musafir Sampai Mati

Pemiilihan Ketua Untuk Musafir Sampai Mati
Bagi seorang wanita, membuat keputusan untuk menerima seorang lelaki dalam hidup mereka bukanlah satu perkara yang mudah. Berat hati untuk membuat keputusan, apatah lagi keputusan tersebut adalah keputusan yang bakal merubah hidup mereka. Selepas keputusan dibuat, ketaatan yang sebelumnya diberikan sepenuh hati kepada si ayah, kini bakal beralih sepenuhnya ke tangan suami. Dialah ketua, dialah imam dan dialah pemimpin.
Maka sudah tentu, memilih seorang lelaki ke jawatan tersebut adalah suatu yang berat. Kalau dalam bermusafir pun, Nabi s.a.w menyuruh supaya dilantik seorang ketua ; menggambarkan betapa perlunya kepimpinan dalam permusafiran, apatah lagi untuk sebuah perjalanan musafir yang noktahnya adalah sebuah kematian. Sudah tentu, ketua untuk memimpin perjalanan musafir tersebut perlu seorang yang benar-benar layak.
Silap memilih, musibah jawabnya.
Hendak bermusafir ke Kuala Lumpur, tetapi sesat sampai ke Gua Musang. Hendak bermusafir menuju redha Allah, tetapi dipandu ke jalan nafsu dan keseronokan. Itu malapetaka namanya. Sudah tentu, tidak ada mana-mana pun wanita yang mahu bahagia dunia dan akhirat, ingin berpemimpinkan ketua yang seperti itu.
Justeru, sebenarnya bagaimana cara terbaik untuk mengenalpasti lelaki yang masuk melamar atau yang bakal kita pilih itu, benar-benar layak untuk menjadi pemimpin kepada sebuah musafir sampat mati?
Sebenarnya, secara mudah, ciri tersebut disimpulkan oleh Allah ta’ala di dalam Al quran.
Adad dua ciri penting yang disebut dalam ayat tersebut adalah Al qawiy iaitu kemampuan dan Al amin iaitu sifat amanah. Kedua ciri penting ini sekiranya ditekankan dalam pemilihan calon ketua ( suami ) insyaAllah tidak akan menyesal.
Al qawiy
Pastikan bakal ketua ( suami ) yang hendak kita pilih adalah seorang yang mempunyai kemampuan yang cukup bagi menggalas tugas sebagai seorang pemimpin keluarga. Ini termasuklah aspek keberanian diri, komitmen dalam kerja, keseriusan dalam perancangan dan kematangan dalam berfikir.
Kesemua perkara tersebut boleh dinilai pada lelaki tersebut sebelum dia berkahwin.
Jika sebelum berkahwin dia seorang yang tidak serius ,pemalas , pengecut, pasif dan tidak berani membuat keputusan, maka selepas berkahwin tidak ada jaminan pun untuk dia berubah daripada semua tabiat tersebut. Paling tidak, kita berdepan dengan risiko, samada dia berubah dan kita boleh berpaut padanya ataupun dia tidak berubah dan kita akan menderita.
Maka aspek kekuatan pada seorang pemuda itu perlu diperhalusi sebaik mungkin, supaya apabila berkahwin nanti dia benar-benar mampu melaksanakan tugasnya sebagai seorang ketua dan pemimpin kepada kita. Lebih-lebih lagilah kekuatan dari sudut rohani, bukan kekuatan fizikal semata-mata.
Paling baik, pilihlah pemuda yang aktif bersukan dan rajin pula ke masjid. InsyaAllah ciri-ciri Al qawiy itu ada pada dirinya.
Al amin
Hendak amanah sesama manusia, terlebih dahulu mestilah kena amanah dengan Tuhan. Itu sifirnya. Seorang yang tidak amanah dengan Allah mana mungkin akan amanah dengan manusia.
Wanita adalah amanah, yang mana apabila berkahwin, amanah tersebut akan berpindah seratus peratus ke bahu suaminya. Amanah untuk mendidik, mentarbiah, mengajar halal dan haram serta membimbingnya supaya konsisten dengan ibadah serta menjauhi maksiat ; ini semua adalah amanah yang cukup berat.
Dan amanah yang paling asas untuk dinilai adalah solat lima waktu sehari semalam. Jika amanah ini pun tidak mampu ditunaikan, maka apatah lagi amanah yang lain. Kesemua ini penting untuk dinilai bagi memastikan lelaki tersebut benar-benar sedar akan amanah yang bakal digalasnya, bukan sekadar mahu berseronok semata-mata.
Akhlak
Selebihnya, telitilah juga dari sudut akhlak pemuda tersebut. Inilah ciri terpenting bagi seorang yang ‘ada agama’. Islam itu sendiri bukan sekadar solat dan puasa. Islam itu adalah way of life yakni sebuah cara hidup. Bagaimana seorang pemuda itu mempraktikkan Islam dalam kehidupan sehariannya, maka di situlah letaknya ketinggian agama dalam diri pemuda tersebut.
Tidak semestinya apabila disebut perihal pemuda yang beragama, maka terus kita membayangkan dia perlulah seorang ustaz atau seorang yang mahir dalam hal ehwal agama. Tidak semestinya. Lebih penting adalah kefahamannya terhadap agama dan praktikalnya dalam kehidupan sehari-hari.
InsyaAllah, jika tapisan kita benar-benar mengikut ciri-ciri di atas, maka ketua yang bakal kita pilih akan mampu membimbing kita dalam sebuah permusafiran yang cukup jauh. Itulah permusafiran menuju Tuhan, tempat kembali yang kekal abadi.
Semoga Allah permudahkannya AMin untuk anda semua.
Salah Faham Tentang Cinta

Salah Faham Tentang Cinta
Kalau kita mengkaji tentang cinta, comfirm kita akan berjumpa dengan berjuta2 pandangan manusia. Itu belum masuk dalam bab kata2 hikmah, lirik lagu, novel, cerpen dan sebagainya. Terlalu banyak.
Tetapi, banyak tidak semestinya baik. Kata2 atau ayat2 yang disusun indah, belum tentu betul dan benar.
Begitu juga dengan cinta.
Saya melihat, banyak orang salah faham dalam mengenal makna cinta. Baik, sekarang kita membincangkan secara khusus tentang cinta antara manusia dengan manusia, antara lelaki dengan wanita. Jelas.
Antara salah faham yang sering berlaku adalah perihal jodoh.
Kata mereka, kalau jodoh sudah ditentukan, mengapa perlu mencari cinta kita ? Nantikan saja jodoh itu sampai.
Sebenarnya, kita tidak menafikan bahawa jodoh itu tekah ditetapkan oleh Allah. Begitu juga dengan rezeki. Begitu juga dengan kematian. Tetapi kita perlu faham, bahawa manusia disuruh berusaha dalam segala hal. Berusaha dengan segala cara yang ada dengan menggunakan segala kudrat padanya demi memperoleh sesuatu adalah perkara yang dianjurkan oleh Islam.
Takdir juga begitu.
Ada orang kata, kalau syurga dan neraka telah ditentukan, mengapa perlu berbuat amal ibadah? Kalau sudah tentu ahli neraka, buat amal banyak mana pun, tetap ke neraka. Alangkah jauh kefahaman ini dengan ajaran Islam yang sebenarnya.
MAKAN
Setiap hari, anda bangun dari tidur, mengapa anda melangkah ke dapur, membuka peti ais dan mencari makanan? Ketika tengahari, perut terasa lapar, mengapa anda melangkah ke gerai makan mencari nasi ulam? Sepatutnya, rezeki anda telah ditetapkan, dan anda hanya perlu duduk bersila menanti perut anda kenyang. Bukankah katanya rezeki dan takdir telah ditentukan?
Tetapi saya percaya, tidak ada orang yang akan berbuat demikian. Ketika perut lapar, mereka pandai pula berusaha mencari makanan. Tetapi dalam bab ibadah, tidak mahu berusaha membuat amal, sebaliknya beralasan segalanya sudah ditentukan. Ini jelas sekali kefahaman yang menyimpang.
JODOH
Begitu juga dengan jodoh. Memang benar telah ditentukan, tetapi kita tetap wajib berusaha. Berusaha untuk mendapatkan calon yang baik, yang kuat agama dan akhlaknya, sebagaimana saranan Nabi s.a.w dalam hadith2 baginda. Begitu juga, berusaha untuk memperbaiki diri dari segi zahiriah dan batiniah untuk menjadi bakal suami atau isteri yang baik. Demikian juga dengan berusaha membina kewangan dan sebagainya.
Sudah tentu, perbuatan duduk bersila di rumah dan mengharapkan jodoh anda segera tiba di muka pintu adalah tindakan yang salah. Memang benar Allah yang bagi kenyang, bukan nasi. Tetapi kita berpegang dengan asbab. Asbab nasi, kita menjadi kenyang walaupun hakikatnya Allah yang bagi kenyang. Begitu juga jodoh. Asbab kita berusaha , dapatlah jodoh. Walaupun hakikatnya, memang Allah sudah tetapkan jodoh tersebut.
Kadang2 susah juga berdepan dengan salah faham seperti ini. Si anak dara yang sungguh menebal nilai ‘kemuslimahannya’ berkata ; jodoh sudah ditentukan, mengapa kita sibuk mencari? Sepatutnya kita fokus beramal ibadah kepada Allah.
SEPATUTNYA
Dalam pada mendekatkan diri kepada Allah, memperbanyakkan amal ibadah, hubungan dengan manusia jangan kita pinggirkan. Hal ehwal cinta ini termasuk dalam hubungan kita dengan manusia. Kita tidak tahu siapa , di mana dan bagaimana kita berjumpa dengan jodoh kita. Ada orang bertemu di pusat pengajian, ada orang di alam pekerjaan dan sebagainya.
Sewajarnya, kita terbuka dan optimis dalam usaha mencari jodoh. Mencari bukan bermakna terhegeh2, letak gambar besar gedabak dalam facebook, siap dengan posing bajet kiut atau melazimi aksi tergedik2 depan lelaki. Bukan begitu.
Mencari maknanya anda tahu membawa diri anda masuk dalam masyarakat. Anda menjadi diri anda sendiri, samada di univerisiti atau di tempat kerja. Anda bergaul secara professional dan tegas dalam menjaga batas2 agama. Sekiranya ada yang tertarik dengan diri anda, menyuarakan hasratnya, maka anda terbuka dalam tegas. Disalurkan kepada tempat dan cara yang sepatutnya. Berbincang secara matangl dan kemudian jika benar2 ada kesungguhan, sila berjumpa dengan keluarga.
Sila faham, bahawa apa yang saya sebutkan di atas termasuk dalam kategori ‘berusaha’. Itu pun sudah memadai. Apa yang silap, bila anda duduk goyang kaki di rumah, dan berharap supaya putera raja segera datang melamar anda. Anda fikir anda siapa?
NO MAN NO CRY
Salah faham kedua. Ini pada pendapat saya. Secara teori, saya ingin nyatakan bahawa saya tidak ada masalah. Bahkan saya boleh tabik spring pada teori tersebut. Tetapi pada praktikalnya, saya minta maaf. Saya kurang percaya.
Apa dia?
Seorang wanita yang dilamar oleh lelaki, mulanya gembira, tetapi tiba2 merasa berdosa dengan Allah. Lantas menolak lamaran tersebut.
Sebab?
Kononnya kerana meminggirkan cinta Allah. Katanya kepada sang lelaki ( dengan ayat berbunga2 bermadah tazkirah bagai ) : saya tidak boleh menerima orang lain untuk diletakkan di hati saya selain Allah. Siap bermimpi2 lagi bahawa Allah murka kepadanya kerana ‘tunduk pada nafsu dan sanggup menerima lelaki’ di hatinya selain Allah.
Jujurnya, saya tidak tahu samada ia terinspirasi dari kisah sufi yang agung, iaitu Rabiatul Adawiyah , ataupun ia cuma rekaan ‘budak agama’ yang kecewa dengan cinta. Tetapi seperti saya nyatakan di atas, secara praktikalnya sangat2 jauh menyimpang dari kefahaman Islam yang sebenar.
Anda lupa kepada sebuah hadith baginda s.a.w yang masyhur. Iaitu apabila baginda didatangi oleh tiga lelaki yang seorangnya tidak mahu berkahwin dan seorang lagi pula mahu berpuasa tanpa mahu berbuka.Tetapi adakah Nabi membenarkan perbuatan2 mereka? Jawabnya tidak. Bahkan Baginda s.a.w sendiri berkahwin dan menganjurkan supaya berkahwin.
Habis, adakah Rabiatul Adawiyah dan Hasan Al Basri , penghulu para tabi’in di Basrah ( juga tidak berkahwin ) telah melakukan kesalahan dan dosa?
Sebelum saya jawab, perlu juga ditanya, secara realitinya, masih wujudkah insan2 seperti mereka di zaman kita hari ini? Jangan terlalu asyik mengarang ayat puitis tanpa sedar yang anda tidak lagi berpijak di bumi nyata. Jangan bebankan diri kita dengan benda yang kita tidak mampu.
Maka pada saya, kalau di zaman kita hari ini, ada orang yang mengucapkan kata2 sedemikian, ia boleh jadi lahir dari sejenis tekanan perasaan atau masalah dalaman. Mereka perlu diubati untuk membuka kembali hati mereka dalam mengenali cinta.
Cinta antara lelaki dan wanita, hakikatnya indah dan sangat indah. Tetapi ia menjadi buruk kerana kita yang salah faham tentang cinta. Dan perlu diingatkan, bahawa cinta lelaki dan wanita langsung tiada kaitan dengan berkurangnya cinta kita kepada Allah. Apa kejadahnya seorang wanita menerima seorang lelaki sebagai suami, atas dasar menyempurnakan agamanya dan mengikut sunnah Rasulullah s.a.w , tiba2 Allah murka pula padanya kerana meletakkan lelaki di hatinya selain Allah?
Kalau betul2 mahu meletakkan hanya Allah di hati, maka mak dan ayah juga perlu dibuang. Ini kerana seorang mukmin wajib mencintai Allah dan Rasul-Nya lebih dari segala makhluk yang lain. Dalil ini sahih dan benar, tetapi apabila kita salah faham akan pengaplikasiannya, maka hiduplah kita dalam kesengsaraan dan penderitaan lantaran kejahilan kita sendiri tentang cinta.
Saya harap, kita semua tidak terlibat dengan salah faham tentang cinta seperti di atas.
KESIMPULAN
Cinta kepada Allah adalah cinta paling agung. Kerana itu terdapat sebahagian ahli sufi yang tidak berkahwin kerana sibuk dengan ibadah dan cintanya kepada Allah. Tetapi mereka adalah golongan terpilih, yang mana kekentalan iman mereka tidak dimiliki oleh orang2 di zaman ini, kecuali sangat2 sedikit. Maka orang awam tidak boleh disamakan dengan mereka.
Menerima cinta di hati kita kepada manusia tidak mencacatkan hubungan cinta kita dengan Allah, selagimana kita tetap meletakkan cinta Allah sebagai cinta yang paling utama. Justeru, pembaca yang masih bujang , jangan takrifkan cinta dalam konteks yang salah. Cinta manusia itu mungkin menjadi wasilah untuk anda lebih mencintai Allah dan meningkatkan taqwa pada-Nya.
Justeru, letakkan matlamat yang betul : ” Anda bercinta, Allah redha “.
Wanita, Bersediakah Anda Menjadi Penyejuk Mata?

Wanita, Bersediakah Anda Menjadi Penyejuk Mata?
” Wahai Tuhan kami, kurniakanlah kepada kami dari isteri-isteri kami dan anak pinak kami, penyejuk mata kami. Dan jadikanlah kami penghulu bagi orang-orang bertaqwa.”
Ya. Penyejuk mata. Suatu perkara yang tidak pernah kita lupa untuk pohon setiap kali kita menadah tangan berdoa. Kenapa Allah ta’ala suruh kita minta penyejuk mata? Sebabnya, itulah yang bakal menjamin ketenangan dan kebahagiaan kita dalam kehidupan nanti.
Bagaimana kalau nantinya ada isteri, tetapi seringkali menyakitkan hati kita, raut wajahnya langsung tidak mendamaikan kita, tingkah lakunya ada sahaja yang tidak kena di mata kita. Adakah kita akan bahagia? Bagaimana pula kalau nantinya ada anak. Comel-comel belaka. Tetapi wujudnya mereka begitu menyusahkan kita, sikap mereka kerapkali melukakan hati kita, kedegilan mereka selalu sahaja membuatkan kita hilang sabar dan sakit hati sentiasa. Adakah kita beroleh ketenangan?
Tentu sekali tidak.
Lantas, kita dianjurkan supaya berdoa. Minta supaya Allah beri pasangan yang mendamaikan hati dan perasaan kita, serta zuriat yang boleh menjadi penyejuk mata kita. Mudah-mudahan, Allah makbulkan doa dan permintaan kita.
Suatu lontaran untuk para wanita hari ini, khususnya yang belum berumahtangga.
Sedarkah anda , bahawa bakal teman hidup anda setiap hari berdoa supaya anda menjadi penyejuk mata mereka? Sedarkah anda, bahawa mereka tidak pernah melupakan anda dalam setiap doa mereka?
Tidak. Saya tidak maksudkan anda mengenali mereka atau mereka mengenali anda.
Tetapi hakikatnya, mereka mendoakan anda yang bakal hadir dalam hidup mereka suatu ketika nanti. Sayangnya, anda mungkin terlupa lantaran anda tidak kenal siapa mereka. Kerana itu juga, anda kurang mengambil berat tentang persediaan anda untuk menjadi penyejuk mata mereka.
Penyejuk mata?
Sungguh, ia bukan tugas yang mudah. Kalau anda fikir ia akan berhasil dengan anda berhias diri, memakai wangian dan berbaju cantik di hadapan mereka setiap hari, sesungguhnya anda silap sama sekali. Anda harus sedar, ramai sekali golongan cantik dan menawan di luar sana yang gagal untuk menjadi penyejuk mata kepada suami mereka. Bahkan sebahagian besar dari mereka berakhir dengan perceraian. Semoga dijauhkan Allah.
Menjadi penyejuk mata suami, prosesnya bermula hari ini.
Tilik kembali diri anda. Zahiriah dan batiniah. Kedua-duanya.
Pertama sekali, bagaimana hubungan anda dengan Allah? Solat wajib dan sunat. Bacaan Al-Quran. Zikir munajat. Selawat serta amalan-amalan yang lain. Berapa peratus yang telah anda capai dan lakukan secara istiqamah? Tahukah anda, faktor paling besar yang menentukan samada anda berjaya atau tidak menjadi penyejuk mata suami adalah ; cemerlang atau tidak hubungan anda dengan Allah? Justeru, perbaiki dari sekarang.
Kedua, sikap dan perangai. Carilah seorang kawan yang jujur dan yang anda kira agak rapat serta kenal dengan anda. Sekiranya anda yakin akan kejujurannya, minta pandangannya tentang diri anda, terutama tentang sikap dan perangai. Jika anda dapati diri anda masih dibelenggu sikap meninggi diri, degil, ego yang tinggi, kurang rasa hormat pada orang, suka mengumpat, pemalas dan seribu satu sikap negatif yang lain, maka perkara pertama yang wajib anda buat adalah ; kikis sedaya upaya semua sikap tersebut dari terus melekat dalam diri anda. Percayalah, ia antara faktor yang bakal menggagalkan anda dari menjadi penyejuk mata suami.
Ketiga, lihat balik luaran diri anda. Khususnya pemakaian. Sempurnakah anda dalam menutup aurat? Jika masih selesa bertudung ringkas, berbaju t-shirt lengan sekerat dan berseluar jeans separa ketat, maka percayalah anda bakal bertemu kegagalan. Itupun sekiranya anda mempunyai hasrat untuk bergelar penyejuk mata suami.
Tidak, ini bukan soal suami anda islamik atau tidak, mengambil berat semua perkara itu atau tidak. Ia adalah soal Si Pemberi Ketenangan, iaitu Allah. Kalau Dia tak bagi, siapa lagi yang boleh bagi?
Mudahnya begini. Doa itu kan permintaan kita dengan Allah. Contohnya, kita minta supaya Allah terangkan hati kita supaya mudah belajar. Tetapi kita tidak berhenti dari tabiat suka minum arak. Mana mungkin Allah akan berikan ketenangan itu pada hati kita yang gelap?
Sama juga. Suami minta pada Allah, berikan dia penyejuk mata supaya dia beroleh tenang dalam hidup. Tetapi kita pula melazimi maksiat dan penderhakaan kepada Allah. Aurat kita terdedah setiap hari. Akhlak kita langsung tiada ciri isteri mithali. Hubungan kita dengan Allah lompong di sana sini. Lantas, adakah kita layak untuk menduduki tempat ‘penyejuk mata’ tersebut? Bagaimana pula kita yang jauh dari Tuhan, boleh menjadi penyejuk mata manusia?
Sekadar lontaran buat kaum hawa. Ramai di antara anda mahu menjadi isteri solehah suatu ketika nanti. Tetapi usaha ke arah itu masih lemah. Perbaikilah dari sekarang. Bisikkan ke dalam hati anda setiap hari, bahawa anda bakal menjadi penyejuk mata kepada seorang lelaki yang baik suatu ketika nanti. Lelaki itu pula setiap masa mendoakan anda supaya berjaya menjadi penyejuk mata mereka suatu masa nanti. Besar harapan mereka, sanggupkah anda hancurkan begitu sahaja?
Jadi mulai hari ini, berusahalah untuk menjadi penyejuk mata suami. Sebenarnya, andai anda mampu melaksanakan langkah pertama yang saya sebut di atas ; iaitu memperbaiki hubungan anda dengan Allah, maka anda sebenarnya telah berjaya melepasi separuh masa pertama piala kemenangan untuk bergelar isteri solehah – penyejuk mata suami.
Justeru, selamat berjaya, wahai para penyejuk mata!
ISLAM + UJIAN + PETUA ..

Perjalanan hidup manusia sentiasa meletakkan mereka dalam arus cabaran dan dugaan. Tidak ada manusia yang hidup tanpa diuji dan dicuba. Sudah tentu, dalam berhadapan dengan pelbagai ujian dan cabaran itu, kesan yang paling besar adalah pada hati2 mereka. Hilangnya ketenangan, dihimpit keresahan dan kegundahan, adalah antara masalah utama yang membelenggu jiwa insan.
Islam adalah agama rahmat.
Agama yang di dalamnya diajarkan sejuta petua dan cara untuk menjadikan kita sebagai manusia yang paling beruntung dalam kehidupan dunia, juga kehidupan akhirat. Segala cara dan petua tersebut, bukan suatu rahsia dari sudut ilmunya. Bahkan segala cara dan petua tersebut wujud di dalam kitab suci bernama Al-Quran dan diajarkan di mana2 sahaja. Salah satu petua yang diajar oleh Islam adalah, bagaimana untuk memberikan ketenangan kepada hati.
Ramai orang hidupnya kelihatan mewah dan senang, tetapi rupanya dia tidak pernah tidur lena pada waktu malam. Begitu juga orang yang zahirnya nampak berkuasa dan berpengaruh, rupanya tidak pernah dapat menikmati hidup yang tenang dan aman. Bukan soal harta, kuasa mahupun pangkat yang tiada pada mereka. Tetapi soalnya adalah hati. Hilang ketenangan, muncullah kecelakaan dalam kehidupan.
Dan ketenangan itu pemberian Allah. Anugerah yang tiada nilai. Bukan boleh dibeli di kedai atau pasaraya. Satu2nya cara adalah meminta kepada Allah Yang Maha Kuasa!
Subscribe to:
Posts (Atom)