Friday, January 6, 2012

ISLAM + UJIAN + PETUA ..




Perjalanan hidup manusia sentiasa meletakkan mereka dalam arus cabaran dan dugaan. Tidak ada manusia yang hidup tanpa diuji dan dicuba. Sudah tentu, dalam berhadapan dengan pelbagai ujian dan cabaran itu, kesan yang paling besar adalah pada hati2 mereka. Hilangnya ketenangan, dihimpit keresahan dan kegundahan, adalah antara masalah utama yang membelenggu jiwa insan.

Islam adalah agama rahmat.

Agama yang di dalamnya diajarkan sejuta petua dan cara untuk menjadikan kita sebagai manusia yang paling beruntung dalam kehidupan dunia, juga kehidupan akhirat. Segala cara dan petua tersebut, bukan suatu rahsia dari sudut ilmunya. Bahkan segala cara dan petua tersebut wujud di dalam kitab suci bernama Al-Quran dan diajarkan di mana2 sahaja. Salah satu petua yang diajar oleh Islam adalah, bagaimana untuk memberikan ketenangan kepada hati.

Ramai orang hidupnya kelihatan mewah dan senang, tetapi rupanya dia tidak pernah tidur lena pada waktu malam. Begitu juga orang yang zahirnya nampak berkuasa dan berpengaruh, rupanya tidak pernah dapat menikmati hidup yang tenang dan aman. Bukan soal harta, kuasa mahupun pangkat yang tiada pada mereka. Tetapi soalnya adalah hati. Hilang ketenangan, muncullah kecelakaan dalam kehidupan.

Dan ketenangan itu pemberian Allah. Anugerah yang tiada nilai. Bukan boleh dibeli di kedai atau pasaraya. Satu2nya cara adalah meminta kepada Allah Yang Maha Kuasa!

No comments: