Thursday, August 16, 2012

MERAIH HIKMAH


  • ‎~ Meraih Hikmah ~

    Hikmah adalah ilmu dan kemampuan yang Allah berikan untuk boleh memahami agama.

    Selama kita mau menghargai sebuah ilmu dan hidayah dari Allah maka selama itu pula Allah akan mencurahkan kebaikan untuk kita,baik melalui siapapun ntah dari orang lain atau dari seorang anak kecil sekalipun,maka tetap segala kebaikan itu datangnya dari Allah.


    Maka jika kita ingin menjadi orang yang kaya hatinya dengan hikmah dari Allah,maka tajamkan dengan senantiasa bersihkan hati,dan pandanglah ada kebaikan apa yang ada didalamnya dari setiap apa yang kau lihat,kau dengar dan kau rasakan,jangan memandang siapa yang berbuat atau siapa yang menyampaikan,cukuplah kau hanya memandang ada Allah dibalik segalanya, bahwa apapun kebaikan yang ada didalamnya maka sesungguhnya semua itu datang dari Allah.

    Jika kita lebih sibuk memikirkan siapa yang berbuat dan siapa yang berbicara,maka saat itupula kita akan disibukan dengan mencari kejelekan daripada mendapatkan kebaikan.

    Dan salah satu penghalang dari mendapatkan hikmah dan hidayah adalah kesombongan serta hawa nafsu diri.

    Dan salah satu ciri orang yang sombong:
    1. Menolak hidayah dan kebenaran.
    2. Senantiasa membangga-banggakan diri
    3. Suka merendahkan orang lain

    Maka barangsiapa yang dikehendaki mendapatkan kebaikan yang banyak oleh Allah,maka Allah akan mengkaruniakan hikmah kepadanya.
    Maka beruntunglah orang-orang yang hatinya bersih dan pandangannya adalah hikmah.

No comments: