Wednesday, January 4, 2012

Ke arah lebih baik ..


Suka saya ingatkan diri saya sendiri; kita tidak memanjakan diri untuk berusaha memperbaiki diri bukanlah bererti diri kita lebih baik daripada orang-orang yang ada di sekeliling kita. Kerana hakikatnya, tiada yang lebih baik di antara kita. Sebab sebenarnya ktia sama-sama sedang berjuang.

Begitu juga dengan maksud berlumba-lumba untuk melakukan perkara kebaikan. Itu bukanlah bererti ia boleh me...njadi tiket untuk syaitan meniupkan penyakit halus; riak, ujub, takabbur ke dalam hati seseorang Muslim.

Kita berjuang, siapa diantara kita yang mampu terus berjalan dalam proses hijrah menuju ALLAh. Kita berlumba-lumba, siapa di antara kita yang mampu untuk meniti jalan yang penuh lik dan duri sehingga suatu saat nanti akan bertemu dengan ALLAh Ta’ala. Subhanallah!

Pssst, sahabat! Kita memang boleh selalu memiliki niat yang baik. Dan untuk niat yang baik itu, ALLAh Ta’ala sudah berikan pahala sebagai ganjaran. Whoa! Hebat kan ALLAh Ta’ala? Tapi, tidak semua niat yang baik itu kita mampu tuangkan dalam perbuatan.

Maka, jom menghargai detik waktu yang singkat ini untuk niat yang terlintas dihati.
Anda orang yang disayangi ALLAh Ta’ala. Buktinya, anda masih punya niat yang baik.

Memberi nasihat dan mengajak orang lain ke arah kebaikan tidak sesekali bererti diri kita lebih baik. Sebenarnya, apabila kita mengajak orang lain, kita sedang mengajak dan memperingati diri kita terutamanya!

No comments: