Monday, December 26, 2011

Renungkan..


Kehidupan di dunia ini adalah bukan milik mutlak manusia dan bukan satu bentuk ciptaan manusia yang boleh menentukan sendiri matlamat dan arah tujuannya sesuka hati. Sudah semestinya, panduan untuk manusia itu adalah Al-Quran dan As-Sunnah, kerana disitulah terbina hidup yang baik. Manusia tidak boleh dengan sewenang-wenangnya membuat itu dan ini dan membuang prinsip zikrullah dalam hidupnya.

Tetapi, hidup ini sebenarnya adalah satu bentuk ciptaan ALLAh yang telah ditentukan segala ketetapan-Nya dan Dialah yang berhak menentukan fungsi, matlamat dan tujuan hidup seseorang manusia.

Iaitu, sebagai HAMBA. Ya, HAMBA!

Dan hamba itu, wajib patuh dan taat kepada perintah Tuannya. Jika tidak, tentu sahaja ada peringatan. Dan apabila masih tidak patuh, sudah tentu ada hukumannya. Makanya, segala perintah dan larangan-Nya, sedaya upaya kita patuhi.

Anda semua mungkin tahu, dan lebih tahu dari saya. Tujuan utama ALLAh menjadikan manusia adalah untuk mengabdikan diri kepada ALLAh SWT dengan cara melakukan ibadah, melakukan amar ma’aruf dan nahi mungkar. Kalau dipelajari, sangat banyak rahsia alam yang tidak terungkap. MashaALLAh..tujuan dan matlamat yang kedua untuk manusia pula ada menjadi khalifah. Ya, khalifah. Pemimpin.
Khalifah untuk menguruskan, mentadbir dan memakmurkan alam ini. ALLAh hebat kan? ALLAh tidak menjadikan manusia secara suka-suka tanpa tujuan. Mustahil dengan sifat ALLAh yang Maha Sempurna boleh menjadikan sesuatu kejadian tanpa tujuan..

No comments: