Monday, December 26, 2011

HAMBA


Manusia Sangat Dimuliakan Oleh ALLAh

Manusia dimuliakan oleh ALLAh? Tidak percaya?

Pasti ada yang akan berkata, “manusia itu penuh dengan dosa. mana mungkin.”
...
Hei Sahabat! Kita terlupa mungkin, ketika mana manusia pertama telah dimuliakan oleh ALLAH SWT. Maka, jom tadabburi lagi kalamullah ini.

“Dan (ingatlah) ketika Kami berfirman kepada para malaikat, ‘Sujudlah kamu kepada Adam!’ Maka mereka pun sujud kecuali iblis. Ia menolak dan menyombongkan diri dan ia termasuk golongan yang kafir.” al Baqarah : 34

Manusia itu dimuliakan. Namun jangan dilupa, musuh yang selama-lamanya musuh manusia. Iblis dan syaitan sentiasa ada untuk memesongkan hamba-hamba ALLAh. Hatta dalam sekecil-kecil perkara pun seperti di dunia maya ini.

Apa yang penting, bentengkan diri!

Manusia, apabila tahu dirinya sememangnya dimuliakan, tidakkah terdetik dihati manusia untuk tunduk dan sujud lebih lama kepada Tuan Punya Dunia? Tidakkah teringin untuk membalas kemuliaan itu dengan pengabdian? MashaALLAh. Indahnya perasaan sentiasa dalam rahmat ALLAh.

Tidakkah kita sebagai manusia terasa seperti ingin mengalirkan airmata?

Hidup ini, masih tidak terlambat untuk segalanya selagi pintu taubat masih terbuka. Buangkan ego jauh-jauh kerana manusia tidak akan sampai ke mana dengan egonya yang tinggi menggunung.

Hei sahabat. Kita semua hamba. Malah, kita patut merasa lebih kerdil dari sebesar zarah.

Tidakkah manusia ingin dicintai ALLAh? Dimana ketika pada akhirat nanti, manusia melihat wajah ALLAH SWT yang sentiasa dirindukan? Oh, mungkin kita merasa tidak layak. Tetapi jangan lupa, kita masih ada kudrat untuk berusaha.

Pssst! Boleh saya berpimpin tangan dengan kamu berjalan menuju-Nya? Mari, letakkan tangan kamu di atas tangan saya. Biar kita melangkah bersama. Moga berjiran di dalam syurga. MashaALLAh. Subhanallah!

Peringatan yang lebih untuk saya terutamanya.

Semoga ALLAh merahmati

No comments: