Wednesday, November 30, 2011

ADAKAH ANDA CELIK HATI?





KISAH 1: Seorang kanak-kanak menangis ketika melihat unggun api terbakar. Lalu khalifah Harun ar-Rasyid bertanya, "Mengapa menangis?" Kanak-kanak itu menjawab,"Aku takutkan api neraka". Khalifah yang adil itu memujuk, "Anak kecil sepertimu tidak akan dimasukkan ke dlm api neraka." Kanak-kanak itu menjawab,"Aku lihat ketika org menyalakan api, mereka akan memasukkan rantin...g-ranting kecil dahulu. Setelah ranting kecil itu terbakar, barulah dimasukkan kayu-Kayu yg besar. Aku takut hal yg sama berlaku di neraka kelak. Adakah aku umpama kayu kecil itu?" Mendengar jawapan itu, khalifah turut menangis.


KISAH 2: Seseorang murid duduk termenung ditepi laut. Datang guru sufinya bertanya,"Adakah sesuatu yg kau fikirkkan apabila melihat laut?" Guru sufi itu mengharapkan jawapan yg mendalam drp muridnya hasil pengajarannya selama ini. Murid itu lalu merenung gurunya lantas berkata,"Ya, wahai tuan guru. Ketika laut bergelombang seperti ini tentunya harga ikan akan semakin mahal!" Guru sufi itu menggeleng-geleng, rupanya sebatas itu saja jangkauan anak muridnya.

Itulah kemampuan 'fikir' & 'zikir' seseorang, adakah kita ini celik hati untuk melihat sesuatu yang tersurat itu dgn lebih tersirat dan hakikat?

No comments: