Thursday, February 2, 2012
Afgan Pencari Jalan Mu HD
tlah banyak yang ku lewati
jalan hitam di dunia
tak terhitung salah menodai
masihkah ada kesempatan
bagiku mendekatkan
hati dan cinta kasihMu
reff:
ku ingin bersihkan diriku
dari segala dosa
yang tlah ku perbuah hingga kini
ku ingin bersihkan jiwaku
terangilah dengan segala
petunjuk jalanMu
bersihkan, terangi, hidupku
tiada yang ada selainMu
yang selalu menjagaku
meski kadang tinggalkanMu
aku hanyalah manusia
yang mencari jalanMu
yang pasti kembali padaMu
repeat reff [2x]
Wednesday, February 1, 2012
Monday, January 30, 2012
Monday, January 16, 2012
Sunday, January 15, 2012
Kuburan.. Coretan :(
بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِاارَّحِيم
In the name of Allah, the Most Gracious and the Most Merciful.
السلام عليكم
Tidak satu hari pun berlalu tanpa kubur berkata, "Aku ialah rumah kesunyian, rumah keseorangan, rumah debu dan rumah ulat-ulat"
Apabila seorang mukmin dimasukkan ke dalam kubur maka kubur akan berkata, "Kedatanganmu dialu-alukan, tersangat baik kerana kamu telah datang kepadaku. Daripada kalangan manusia yang berjalan di atas muka bumi, engkaulah yang paling aku sukai. Hari ini engkau telah data...ng kepadaku, engkau akan melihat sebaik-baik layanan daripadaku"
Apabila orang yang berdosa dimasukkan, kubur akan berkata, "Tiada kata aluan untuk kedatanganmu. Sangat jelek kedatanganmu. Daripada kalangan manusia yang berjalan di atas muka bumi, engkaulah yang paling aku benci. Hari ini engkau telah diserahkan kepadaku, engkau akan melihat layanan daripadaku".
In the name of Allah, the Most Gracious and the Most Merciful.
السلام عليكم
Tidak satu hari pun berlalu tanpa kubur berkata, "Aku ialah rumah kesunyian, rumah keseorangan, rumah debu dan rumah ulat-ulat"
Apabila seorang mukmin dimasukkan ke dalam kubur maka kubur akan berkata, "Kedatanganmu dialu-alukan, tersangat baik kerana kamu telah datang kepadaku. Daripada kalangan manusia yang berjalan di atas muka bumi, engkaulah yang paling aku sukai. Hari ini engkau telah data...ng kepadaku, engkau akan melihat sebaik-baik layanan daripadaku"
Apabila orang yang berdosa dimasukkan, kubur akan berkata, "Tiada kata aluan untuk kedatanganmu. Sangat jelek kedatanganmu. Daripada kalangan manusia yang berjalan di atas muka bumi, engkaulah yang paling aku benci. Hari ini engkau telah diserahkan kepadaku, engkau akan melihat layanan daripadaku".
Andai kau Tahu

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِاارَّحِيم
In the name of Allah, the Most Gracious and the Most Merciful.
السلام عليكم
Andai kau tahu hari ini hari terakhirmu,
Tentu siangnya engkau sibuk berzikir.Tentu engkau tak akan jemu melagukan syair rindu Mendayu…merayu…kepadan TUHAN yang Satu
Andai kau tahu hari ini hari terakhirmu,
tentu solatmu kau kerjakan di awal waktu.solat yang dikerjakan sungguh khusyuk lagi tawadhu’tubuh dan qalbu…bersatu memperhambakan diri menghadap Rabbul izzatl…menangisi kecurangan janji
...
Andai kau tahu hari ini hari terakhirmu,
tidak akan kau sia siakan walau sesaat yang berlalu.setiap masa tak akan dibiarkan begitu saja di setiap kesempatan juga masa yang terluang alunan AL-Quran bakal kau dendang… bakal kau syairkan
Andai kau tahu hari ini hari terakhirmu,
tentu malammu engkau sibukkan dengan bertahajud…mengadu…merintih…meminta belas kasihan
Andai kau tahu hari ini hari terakhirmu,
tentu engkau bakal menyediakan batin dan zahir.mempersiapkan diri…rohani dan jasmani menanti-nanti jemputan malaikat Izrail
dikiri dan kanan…lorong-lorang redha Ar-Rahman.
Thursday, January 12, 2012
Asas persahabatan

Asas persahabatan ialah setia dalam bercinta antara satu dengan yang lain dan tulus-ikhlas dalam berkasih-sayang, selagi ia dihalakan kepada Allah dan kerana Allah, maka pahalanya adalah amat besar.
Sabda Rasulullah s.a.w. dalam sebuah Hadis Qudsi:
"Allah telah berfirman: Pasti mendapat kecintaan~Ku bagi dua orang yang sayang-menyayangi kerana~Ku, dua orang yang duduk bersama-sama kerana~Ku, dua orang kunjung-mengunjungi kerana~Ku, dan dua orang yang tolong menolong kerana~Ku."
Sabdanya lagi dalam sebuah Hadis Qudsi yang lain:
"Berfirman Allah Ta'ala di Hari Kiamat: Mana dia orang-orang yang bercinta-cintaan kerana keagungan~Ku. Hari inilah Aku akan menaungi mereka di bawah naungan~Ku; iaitu hari yang tiada naungan selain naungan~Ku."
Sabdanya lagi: "Sesiapa yang ingin merasakan kemanisan iman, hendaklah ia mencintai seseorang, tiada mencintainya melainkan kerana Allah."
Dalam sebuah sabda Rasulullah s.a.w tersebut: Tujuh orang yang akan dinaungi Allah di bawah naungan~Nya, pada hari tiada naungan selain naungan~Nya. Baginda telah menyebut satu persatu orang-orang itu, sehingga katanya: Dan dua orang saling cinta-mencintai kerana Allah, keduanya berkumpul dan berpisah semata-mata kerana Allah.
Apabila seseorang mencintai orang lain, bersahabat dan membiasakan diri dengannya, kerana dilihatnya orang itu mencintai Allah, dan taat-setia kepada perintah Allah, maka hal sedemikian itulah yang dikatakan bercinta-cintaan kerana Allah Ta'ala.
Ataupun jika ia mencintai orang itu dan bersahabat dengannya, kerana orang itu membantunya di dalam selok-belok agama, dan mengarahkannya untuk bertaat-setia terhadap Tuhannya, maka hal sedemikian itu juga dikira bercinta-cintaan kerana Allah.
Ataupun jika ia mencintai orang itu dan bersahabat dengannya, kerana orang itu boleh membantunya dalam urusan keduniaan, yang mana dengannya ia boleh mengurus urusan akhiratnya, maka itu juga termasuk cinta-mencintai kerana Allah.
Ataupun jika ia mencintai orang itu dan bersahabat dengannya, kerana dirinya merasa senang berkawan dengan orang itu, dan dadanya merasa lapang bila duduk bersama-sama dengannya; atau pun barangkali orang itu dapat menolongnya di dalam urusan keduniaannya, dan di dalam hal-ehwal kehidupannya, yang mana menerusinya ia boleh hidup senang-lenang, maka cinta itu adalah cinta tabi'i, cinta biasa yang tidak ada kena-mengena sedikit pun dengan Allah. Persahabatan itu timbul kerana kecenderungan semata-mata, dan meskipun ia tetap harus hukumnya, tidak sunyi dari kebaikan mudah-mudahan.
Adapun jika ia bersahabat kepada seseorang, kerana orang itu boleh menemannya untuk pergi ke tempat maksiat, atau membantunya untuk menganiaya orang, ataupun memimpin dan menunjuknya ke jalan-jalan fasik dan mungkar, maka persahabatan serupa itu dan kecintaan semacam itu adalah persahabatan yang dicela dan kecintaan yang tidak berguna, kerana ia menarik kita ke jalan syaitan, yang tidak ada kena-mengena sedikit pun dengan Allah. Persahabatan dan kecintaan serupa inilah yang akan bertukar menjadi permusuhan di akhirat, malah kadangkala belum sempat tiba di akhirat, di dunia dahulu sudah menjadi porak poranda.
Firman Allah Ta'ala:
الْأَخِلَّاءُ يَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلَّا الْمُتَّقِينَ
"Pada hari itu sahabat-sahabat karib: setengahnya akan menjadi musuh kepada setengahnya yang lain, kecuali orang-orang yang persahabatannya berdasarkan taqwa (iman dan amal soleh)." [QS az-Zukhruf : 67]
Sekian, dipetik daripada
Kitab Nasihat Agama dan Wasiat Iman,
dialihbahasakan dari
Kitab an-Nasha'ih ad-Diniyah wal-Washaaya al-Imaaniyah
karya Imam Habib Abdullah Haddad,
oleh Ustaz Syed Ahmad Semait.
"Kamu dikira jahil jika cemburu pada suami atau isterimu tetapi tak pernah cemburu pada imanmu sendiri. Kamu cemburu pada suami atau isterimu kerana hawa nafsu dan syahwat, sementara kamu tidak cemburu pada kalbumu kerana Tuhan. Kalau kamu dapat menjaga apa yang menjadi hakmu, mengapa kamu tidak menjaga apa yang menjadi hak Allah?"
[ Imam Ibnu 'Athaillah As-Sakandari r.a.

TIDUR YANG SUNAT DI KEJUTKAN

♥ TIDUR YANG SUNAT DI KEJUTKAN ♥
Mengejutkan orang yang tidur disunatkan sekiranya orang itu tidur dalam keadaan berikut:
Pertama:
seorang yang tidur di masjid dan waktu solat sudah tiba.
Ini berdasarkan hadis Abu Bakrah ra, beliau berkata:
خرجت مع النبي صلى الله عليه وسلم لصلاة الصبح فكان لا يمر برجل إلا ناداه بالصلاة أو حركه برجله
“ Aku keluar bersama Nabi saw untuk menunaikan solat subuh. Beliau tidak lalu pada mana-mana lelaki melainkan akan menyerunya untuk solat atau menggeraknya untuk solat dengan kakinya.” (Hr Abu Daud 1246 – semua perawinya thiqah)
Kedua:
Orang yang tidur dihadapan orang yang solat
kerana menggangu orang yang solat.
Ketiga:
Tidur diatas permukaan bangunan tanpa penghadang.
Rasulullah saw bersabda:
من بات على ظهر بيت ليس له حجار فقد برئت منه الذمة
“Sesiapa yang tidur diatas permukaan bangunan tanpa ada penghadang (dari jatuh bangunan), sesungguhnya telah terlepas dari tanggungjawab mana-mana pihak (sekiranya jatuh). (Hr Abu Daud – semua perawinya adalah thiqah)
Keempat:
Tidur dalam keadaan separuh badan terkena cahaya matahari dan setengah lagi tidak kena.
Nabi saw bersabda:
إذا كان أحدكم في الشمس فلقص عنه الظل وصار بعضه في الشمس وبعضه في الظل فليقم
“Apabila salah seorang kamu berada di bawah pancaran matahari, kemudian matahari menaik dan sebahagian tubuh mu terkena pancaran matahari dan sebahgian yang lain tidak kena , hendaklah dia beredar.” (Hr Abu Daud – semua perawinya thiqah)
Kelima:
Tidur waktu subuh.
Nabi saw bersabda:
الصبحة تمنع الرزق
“Tidur subuh menegah rezki.” (Hr Ahmad – sanad lemah)
Umar bin Abdul Aziz apabila melihat anaknya sedang tidur waktu subuh, beliau mengejutkannya dan berkata:
الأرزاق تقسم وأنت نائم
“Rezeki dibahagi2kan sedangkan engkau tidur.”
Keenam:
Tidur sebelum isya
kerana makruh tidur waktu itu. Ini disebut dalam hadis yang panjang, riwayat dari Abi Bakrah ra dimana beliau berkata:
كان يكره النوم قبلها والحديث بعدها
“Baginda tidak suka tidur sebelum solat isya dan sembang-sembang selepasnya.” (Hr Bukhari – sahih)
Ketujuh:
Tidur lepas solat asar.
Nabi saw bersabda:
من نام بعد العصر فاختلس عقله فلا يلومن إلا نفسه
” Sesiapa yang tidur selapas solat asar dan hilang akalnya , janganlah dia mencela melainkan dirinya.” (Hr Abu Ya’la – Sanad lemah)
Kelapan:
Tidur berseorangan di rumah.
Hukum ini disebut oleh al-Hulaimi dalam kitabnya al-Minhaj Fi Syu’abil Iman.
Kesembilan:
Perempuan yang tidur menelentang.
Ini kerana ianya makruh seperti yang disebut dalam kitab yang sama.
Umar bin Abdul Aziz telah menegah anaknya yang tidur sedemikian.
Kesepuluh:
Seseorang yang tidur meniarap.
Baginda melihat seorang lelaki meniarap. Lalu baginda bersabda:
إن هذه ضجعة يبغضها الله ورسوله
Maksudnya: “Sesungguhnya ini adalah cara baring yang dimurkai oleh Allah dan Rasulnya.” (Hr Tirimizi dan Ahmad-hasan lighairihi)
Abu Umamah r.a berkata: Nabi s.a.w lalu dekat seorang lelaki yang tidur meniarap di Masjid. Lalu baginda memukulnya dengan kakinya dan berkata:
قم واقعد فإنها نومة جهنمية
Maksudnya: “Bangunlah kamu dari tidur dan duduklah sesungguhnya ini adalah cara tidur ahli neraka jahannam.” (Hr Ibnu Majah)
Kesebelas:
Mengejutkan orang tidur untuk bangun qiamullail.
Nabi saw bersabda:
رحم الله رجلا قام من الليل فصلى وأيقظ امرأته فإن أبت نضح في وجهها الماء رحم الله امرأة قامت
من الليل فصلت وأيقظت زوجها فإن أبى نضحت في وجهه الماء
“Allah merahmati lelaki yang bangun malam, menunaikan solat dan mengejutkan isterinya. Sekiranya isterinya enggan, dia akan merenjiskan air pada muka isterinya. Allah merahmati wanita yang bangun malam, menunaikan solat dan menegejutkan suaminya. Sekiranya suaminya enggan, dia akan merenjis air ke muka suaminya. (Hr Abu Daud 1308 – perwai2nya thiqah)
Ke dua belas:
Mengejutkan orang yang tidur untuk bangun sahur.
Nabi saw bersabda:
إن بلالا ينادي بليل فكلوا واشربواحتى ينادي ابن مكتوم
“Sesungguhnya bilal akan mengumandangkan azan pada waktu malam (sebelum subuh), maka makanlan dan minumlah sehingga Ibnu Maktum mengumandangkan azan subuh.” (Hr Muslim)
BERIBADAT 500 TAHUN TIDAK MENJANJIKAN SYURGA

♥ BERIBADAT 500 TAHUN TIDAK MENJANJIKAN SYURGA ♥
Dari Jabir r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w. telah memberitahu kami bahawa Malaikat Jibrail telah memberitahu Rasulullah s.a.w katanya, "Wahai muhammad demi Allah yang mengutusmu sebagai nabi yang besar, sesungguhnya ada seorang hamba Allah yang beribadat selama 500 tahun diatas sebuah bukit yang lebar, panjang bukit itu 30 puluh hasta dan lebarnya 30 hasta dan disekelilingnya ialah air laut yang seluas 4,000 farsakh dari tiap penjuru".
Dan di situ Allah s.w.t mengeluarkan air selebar satu jari dan dari bawah bukit dan Allah s.w.t juga telah menghidupkan sebuah pohon delima yang setiap hari mengeluarkan sebiji buah delima. Apabila tiba waktu petang hamba Allah itu pun memetik buah delima itu dan memakannya, setelah itu dia pun sembahyang. Dalam sembahyang, dia telah meminta kepada Allah s.w.t. supaya mematikannya ketika dia dalam sujud, supaya badannya tidak disentuh oleh Bumi atau apa-apa saja sehingga tibanya hari berbangkit. Maka Allah s.w.t. pun menerima permintaanya.
Berkatalah malaikat lagi, "Oleh itu setiap kali kami naik turun dari langit kami melihatnya sedang sujud, kami mendapat tahu bahawa dia akan dibangkitkan pada hari kiamat dan dihadapkan kepada Allah s.w.t. lalu Allah s.w.t. menyuruh Malaikat: "Masukkanlah hambaku itu ke dalam syurga dengan limpah rahmatku". Maka berkata orang itu, "Dengan disebabkan amalku?" Maka Allah s.w.t. menyuruh malaikat menghitung semua amalnya dengan nikmat yang Allah s.w.t. berikan. Apabila penghitungan dibuat maka amal yang dibuat oleh orang itu selama 500 tahun itu telah habis apabila dikira dengan sebelah mata, iaitu nikmat pengelihatan yang Allah s.w.t. berikan padanya, sedangkan nikmat-nikmat lain belum dikira.
Maka Allah s.w.t. berfirman, "Masukkan dia ke dalam neraka". Apabila dia ditarik ke neraka maka dia pun berkata," Ya Allah, masukkanlah aku ke dalam syurga dengan rahmatmu. "Lalu Allah s.w.t. berfirman kepada malaikat, "Bawakan dia ke mari". Kemudian Allah s.w.t. bertanya orang itu, "Siapakah yang menjadikan kamu daripada tidak ada". Lalu orang itu menjawab, "Engkau ya Allah". Kemudian Allah s.w.t. bertanya lagi, ”Apakah itu kerana amalmu atau rahmatku?”. Jawab orang itu, "Ya Allah, dengan rahmatmu.” Allah s.w.t. bertanya lagi, "Siaapakah yang memberikan kekuatan sehingga 500 tahun kamu beribadat?". Jawab orang itu, "Engkau ya Allah". Allah s.w.t. bertanya lagi, "Siapakah yang menempatkan kamu diatas bukit yang di tengah-tengah lautan, dan siapakah yang mengeluarkan air tawar yang bersih dari tengah-tengah lautan yang airnya sangat masin dan siapakah yang menumbuhkan sebuah pohon delima yang mengeluarkan sebiji delima setiap hari, padahal buah itu hanya berbuah setahun sekali lalu kamu meminta supaya aku matikan kamu dalam sujud, jadi siapakah yang membuat semua itu?"
lalu orang itu berkata, "Ya Allah, ya Tuhanku engkaulah yang melakukanya." Allah s.w.t. berfirman, "Maka semua itu adalah dengan rahmatku dan kini aku masukkan kamu ke dalam syurga juga adalah dengan rahmatku." Malaikat Jibrail berkata, "Segalaa sesuatu itu terjadi hanya dengan rahmat Allah s.w.t".
Amal yang dibuat oleh seseorang itu tidak akan dapat menyamai walaupun setitik debu sekalipun dengan nikmat yang Allah s.w.t. berikan pada hambanya, oleh itu janganlah mengharapkan amal kita itu akan dapat memasukkan kita ke dalam syurga Allah s.w.t. sebaliknya mohonlah dengan rahmatnya.
Kerana hanya dengan rahmat Allah s.w.t. sajalah seseorang itu dapat memasuki syurganya. Apabila kita memohon kepada Allah s.w.t. supaya dimasukkan ke dalam syurga dengan rahmatnya maka mintalah supaya Allah s.w.t. memasukkan kita dengan rahmatnya ke dalam Syurga Firdaus.
Masuk Syurga itu terletak pada rahmat Allah, dengan melakukan apa yang diperintahkannya dan menjauhi dari segala apa larangannya mendekatkan kita pada RahmatNya. Jangan sesekali kita angkuh dengan amal ibadah dan ilmu yang kita ada namun hendaklah kita sentiasa bersyukur, ikhlas dan sentiada merendah diri kerana tiap suatu nikmat atau dugaan datang daripada Allah.
Wednesday, January 11, 2012
Please read this Articles.. :'(
Like most children, I thought my parents were superheroes. My mom could open the tightest of jars and could carry us around while she finished her chores. My dad could come back from a long business trip and still have the strength to play and take care of all 6 of us.
I was in denial about my parents’ aging until my dad asked me to take a basket of laundry down the stairs for him because he wasn’t able to carry it. It suddenly hit me like a ton of bricks that they no longer had the strength I thought they’d always have.
The hardest part of witnessing our parents age is seeing a regression in their strength and capabilities. The two people who we turned to for a helping hand no longer have the physical strength to do so.
Yet when Allah subhanahu wa ta’ala (glorified is He) speaks of their old age in the Qur’an, He (swt) does not advise us to offer physical help to them. Rather He (swt) says:
“And your Lord has decreed that you not worship except Him, and to parents, good treatment. Whether one or both of them reach old age [while] with you, say not to them [so much as], “uff,” and do not repel them but speak to them a noble word.” (Qur’an 17:23)
While there are many verses in the Qur’an that instruct us to be good to our parents, this one specifically highlights how we should treat them in their old age. In his explanation of this verse, Shaykh al-Sha`rawi says that Allah (swt) mentions their old age here because it’s the time in their lives that they are in the most need of their children. He further explains that when parents are younger and stronger, their children rely and depend on them because they are able to help them. But as they age, the roles are reversed – the parents go from giving to being needy, from breadwinners to dependants.
One thing we all notice as our parents age is the change in their character. As we become more independent, they may become demanding, forgetful, irritable, and stubborn. Because of this change in character, Allah (swt) reminds us that especially during this time we have to show the utmost kindness and respect to them.
We are told in this verse to not treat them even with the slightest form of anger. The term “uff” is the smallest expression of dissatisfaction. For us today, this can be rolling our eyes or a slight tone of annoyance in our voices. Shaykh al-Sha`rawi mentions how hard it is to keep ourselves from expressing “uff” because sometimes we do it subconsciously. He advises that we as children should be vigilant in keeping ourselves from expressing these small gestures of annoyance and anger because of how hurtful they can be to our parents.
In the following verse, Allah (swt) goes on to explain further how we should treat them:
“And lower to them the wing of humility out of mercy and say, ‘My Lord, have mercy upon them as they brought me up [when I was] small.’” (Qur’an 17:24)
“Lowering the wings” is a saying used to express humility. It means that you have a chance to show your power, but you refrain out of humbleness. Similarly, the word “rahmah” or “mercy” gives a connotation of someone, despite having the upper-hand, still showing kindness.
Some of us may consider our parents to be difficult. We may have given up hope that our relationship with them can improve. The beauty of Islam is that God will reward you for your intentions and efforts just as He rewards for good actions. We have to put in effort before we see change. It is important for us to remember that there is no magic pill for good character. If we are truly sincere in improving our character then Allah (swt) will put us in difficult situations with difficult people. We learn good manners through these trying experiences.
We have been given an opportunity to improve our character through our parents. As our parents age, we should speak in a kind and gentle manner. We are merciful to them. We cover their faults. We overlook the things they may do that annoy, irritate or hurt us. We reciprocate with love.
Easier said than done, right? Allah (swt) has given us the answer to why we may not have a strong relationship with our parents:
“And your Lord has decreed that you not worship except Him, and to parents, good treatment. Whether one or both of them reach old age [while] with you, say not to them [so much as], “uff,” and do not repel them but speak to them a noble word.” (Qur’an 17:23)
This verse allows us to gauge our relationship with our parents by first looking at our relationship with Allah (swt). Essentially, if we are not fulfilling our duties to Allah (swt), then we will not be able to treat our parents in the best manner1 .The Prophet ﷺ (peace be upon him) taught us, “Righteousness is good character,” (Muslim) so a righteous and God-fearing child will treat their parents with good manners. Allah (swt) has placed such great importance on parents that even their religion does not warrant their child to behave improperly to them.
Now that we are older, stronger and more capable than our parents, this is the time to really show our compassion to them. Our emotions will be stirred by what they say and do, which is why Allah (swt) reminds us that instead of getting angry, frustrated or annoyed at them, we should restrain ourselves and be humble.
The Prophetic tradition provides us with motivation when we find it hard to deal with our parents:
In a famous narration, the Prophet ﷺ said, “Ameen,” to three supplications made by Angel Gabriel. One of them was, “Far away is the person whose parents, one or both of them, reach old age during his lifetime but he does not enter Paradise!” (Muslim)
This person was given a chance to enter Paradise by being good to their parents, but they let the opportunity slip away. This person lost out because of how easy it can be to gain reward for helping them or staying in their company. The Prophet ﷺ called out this person because it is the ultimate lack of mercy to leave your parents in their old age.
Similarly in another narration, the Messenger ﷺ said, “A parent is the best of the gates of Paradise; so if you wish, keep to the gate, or lose it,” (Tirmidhi). The scholars explain this narration to mean that entering Paradise through being good to your parents is of the best ways to enter it. It not only shows the honor that lies in being good to your parents, but also that it is up the person to take advantage of this gate.
Shaykh al-Sha`rawi says, “Just as they showed you ihsan (the best form of kindness), you must do your best to do the same. But your mercy alone is not enough to compensate for what they did for you. Therefore seek the best form of mercy for them from Allah, the Most Merciful. [by saying] ‘My Lord, have mercy upon them as they brought me up [when I was] small,’ (Qur’an 17:24).”
Just as they still loved us when we said or did things to hurt them as children or youths, we in return do the same in their old age. Don’t wait until you see your parents carried out of the masjid in a box to realize how much better they deserved from you. Don’t wait until that largest gate of Paradise is closed in your face to realize how easy it could have been to enter through it.
May God have mercy on our parents.
* This artikel From SuhaibWeb.com. Just to share together, these articles very touched when we read it as a child, I love my mum and dad.
I was in denial about my parents’ aging until my dad asked me to take a basket of laundry down the stairs for him because he wasn’t able to carry it. It suddenly hit me like a ton of bricks that they no longer had the strength I thought they’d always have.
The hardest part of witnessing our parents age is seeing a regression in their strength and capabilities. The two people who we turned to for a helping hand no longer have the physical strength to do so.
Yet when Allah subhanahu wa ta’ala (glorified is He) speaks of their old age in the Qur’an, He (swt) does not advise us to offer physical help to them. Rather He (swt) says:
“And your Lord has decreed that you not worship except Him, and to parents, good treatment. Whether one or both of them reach old age [while] with you, say not to them [so much as], “uff,” and do not repel them but speak to them a noble word.” (Qur’an 17:23)
While there are many verses in the Qur’an that instruct us to be good to our parents, this one specifically highlights how we should treat them in their old age. In his explanation of this verse, Shaykh al-Sha`rawi says that Allah (swt) mentions their old age here because it’s the time in their lives that they are in the most need of their children. He further explains that when parents are younger and stronger, their children rely and depend on them because they are able to help them. But as they age, the roles are reversed – the parents go from giving to being needy, from breadwinners to dependants.
One thing we all notice as our parents age is the change in their character. As we become more independent, they may become demanding, forgetful, irritable, and stubborn. Because of this change in character, Allah (swt) reminds us that especially during this time we have to show the utmost kindness and respect to them.
We are told in this verse to not treat them even with the slightest form of anger. The term “uff” is the smallest expression of dissatisfaction. For us today, this can be rolling our eyes or a slight tone of annoyance in our voices. Shaykh al-Sha`rawi mentions how hard it is to keep ourselves from expressing “uff” because sometimes we do it subconsciously. He advises that we as children should be vigilant in keeping ourselves from expressing these small gestures of annoyance and anger because of how hurtful they can be to our parents.
In the following verse, Allah (swt) goes on to explain further how we should treat them:
“And lower to them the wing of humility out of mercy and say, ‘My Lord, have mercy upon them as they brought me up [when I was] small.’” (Qur’an 17:24)
“Lowering the wings” is a saying used to express humility. It means that you have a chance to show your power, but you refrain out of humbleness. Similarly, the word “rahmah” or “mercy” gives a connotation of someone, despite having the upper-hand, still showing kindness.
Some of us may consider our parents to be difficult. We may have given up hope that our relationship with them can improve. The beauty of Islam is that God will reward you for your intentions and efforts just as He rewards for good actions. We have to put in effort before we see change. It is important for us to remember that there is no magic pill for good character. If we are truly sincere in improving our character then Allah (swt) will put us in difficult situations with difficult people. We learn good manners through these trying experiences.
We have been given an opportunity to improve our character through our parents. As our parents age, we should speak in a kind and gentle manner. We are merciful to them. We cover their faults. We overlook the things they may do that annoy, irritate or hurt us. We reciprocate with love.
Easier said than done, right? Allah (swt) has given us the answer to why we may not have a strong relationship with our parents:
“And your Lord has decreed that you not worship except Him, and to parents, good treatment. Whether one or both of them reach old age [while] with you, say not to them [so much as], “uff,” and do not repel them but speak to them a noble word.” (Qur’an 17:23)
This verse allows us to gauge our relationship with our parents by first looking at our relationship with Allah (swt). Essentially, if we are not fulfilling our duties to Allah (swt), then we will not be able to treat our parents in the best manner1 .The Prophet ﷺ (peace be upon him) taught us, “Righteousness is good character,” (Muslim) so a righteous and God-fearing child will treat their parents with good manners. Allah (swt) has placed such great importance on parents that even their religion does not warrant their child to behave improperly to them.
Now that we are older, stronger and more capable than our parents, this is the time to really show our compassion to them. Our emotions will be stirred by what they say and do, which is why Allah (swt) reminds us that instead of getting angry, frustrated or annoyed at them, we should restrain ourselves and be humble.
The Prophetic tradition provides us with motivation when we find it hard to deal with our parents:
In a famous narration, the Prophet ﷺ said, “Ameen,” to three supplications made by Angel Gabriel. One of them was, “Far away is the person whose parents, one or both of them, reach old age during his lifetime but he does not enter Paradise!” (Muslim)
This person was given a chance to enter Paradise by being good to their parents, but they let the opportunity slip away. This person lost out because of how easy it can be to gain reward for helping them or staying in their company. The Prophet ﷺ called out this person because it is the ultimate lack of mercy to leave your parents in their old age.
Similarly in another narration, the Messenger ﷺ said, “A parent is the best of the gates of Paradise; so if you wish, keep to the gate, or lose it,” (Tirmidhi). The scholars explain this narration to mean that entering Paradise through being good to your parents is of the best ways to enter it. It not only shows the honor that lies in being good to your parents, but also that it is up the person to take advantage of this gate.
Shaykh al-Sha`rawi says, “Just as they showed you ihsan (the best form of kindness), you must do your best to do the same. But your mercy alone is not enough to compensate for what they did for you. Therefore seek the best form of mercy for them from Allah, the Most Merciful. [by saying] ‘My Lord, have mercy upon them as they brought me up [when I was] small,’ (Qur’an 17:24).”
Just as they still loved us when we said or did things to hurt them as children or youths, we in return do the same in their old age. Don’t wait until you see your parents carried out of the masjid in a box to realize how much better they deserved from you. Don’t wait until that largest gate of Paradise is closed in your face to realize how easy it could have been to enter through it.
May God have mercy on our parents.
* This artikel From SuhaibWeb.com. Just to share together, these articles very touched when we read it as a child, I love my mum and dad.
Nak Kongsi Ilmu.. :)

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِاارَّحِيم
In the name of Allah, the Most Gracious and the Most Merciful.
السلام عليكم
Anda mungkin tidak mempercayainya, tapi merupakan nasihat yang baik untuk dibaca! Anda mungkin mempelajari sesuatu jika membacanya!!!
PERTAMA.
Bersedekahlah kepada orang lain lebih daripada yang mereka perlukan dan lakukanlah dengan penuh kerelaan.
... KEDUA.
Kahwinilah lelaki / wanita yang gemar anda berbicara dengannya, kerana kemahiran berbicara antara satu dengan lain akan menjadi lebih penting pabila usia semakin tua.
KETIGA.
Usahlah mempercayai segala perkara yang anda dengari. Berbelanjalah sekadar apa yang ada atau tidurlah seberapa lama yang anda perlu.
KEEMPAT.
Apabila kamu berkata, ‘ Aku Cinta Padamu’, maka tunaikanlah.
KELIMA.
Pabila mengatakan, ‘Maaf’, tenunglah matanya.
KEENAM.
Bertunanglah sekurang-kurangnya enam bulan sebelum kamu diijabkabulkan.
KETUJUH..
Percayailah cinta pandang pertama.
KELAPAN.
Usah tertawakan impian orang lain.. Manusia tanpa impian tidak memiliki apa-apa.
KESEMBILAN.
Cintailah seseorang dengan sepenuh hati dan penuh kasih sayang. Sungguhpun anda akan berasa seolah-olah diri anda tersiksa, tapi percayalah itulah satu-satunya untuk melengkapkan kehidupan ini.
KESEPULUH.
Jika berlaku perselisihan pendapat, bertengkarlah secara aman. Usahlah menyebut nama sesiapa ketika bertengkar.
KESEBELAS.
Usahlah menilai seseorang berdasarkan peribadi keluarga mereka.
KEDUABELAS.
Berbicaralah dengan tenang dan berfikirlah dengan pantas.
KETIGABELAS.
Apabila seseorang bertanyakan satu soalan yang tidak anda gemari, lontarkanlah senyuman dan bertanyalah padanya,’Kenapa anda ingin tahu?’
KEEMPATBELAS.
Ingatlah bahawa setiap cinta dan pencapaian yang besar akan melibatkan pengorbanan dan risiko yang besar.
KELIMABELAS.
Ucaplah ‘Semoga anda diberkati’ apabila mendengar seseorang bersin.
KEENAMBELAS.
Apabila anda kerugian, janganlah jadi kurang ajar.
KETUJUHBELAS.
Berpeganglah kepada tiga R:
1. Rasa hormat pada diri sendiri;
2. Rasa hormat kepada orang lain;
3. Rasa tanggungjawab terhadap semua tindakan anda
KELAPANBELAS.
Usahlah benarkan pertikaian yang sebesar hama merosakkan sebuah persahabatan yang besar.
KESEMBILANBELAS.
Apabila menyedari bahawa anda telah melakukan kesalahan, usahlah berlengah untuk perbetulkan kesalahan itu.
KEDUAPULUH.
Tersenyumlah ketika menjawab telefon.. Pemanggil akan melihatnya daripada suara yang mereka dengar. :)
KEDUAPULUH SATU
Ada ketikanya anda perlu bersendirian.
Tuesday, January 10, 2012
♥ KISAH ASAL USUL HAJAR ASWAD ♥

♥ KISAH ASAL USUL HAJAR ASWAD ♥
Ketika Nabi Ibrahim a.s bersama anaknya membina Kaabah banyak kekurangan yang dialaminya. Pada mulanya Kaabah itu tidak ada bumbung dan pintu masuk. Nabi Ibrahim a.s bersama Nabi Ismail bertungkus lumus untuk menjayakan pembinaannya dengan mengangkut batu dari berbagai gunung.
Dalam sebuah kisah disebutkan apabila pembinaan Kaabah itu selesai, ternyata Nabi Ibrahi...m masih merasakan kekurangan sebuah batu lagi untuk diletakkan di Kaabah.
Nabi Ibrahim berkata Nabi Ismail berkata, "Pergilah engkau mencari sebuah batu yang akan aku letakkan sebagai penanda bagi manusia."
Kemudian Nabi Ismail a.s pun pergi dari satu bukit ke satu bukit untuk mencari batu yang baik dan sesuai. Ketika Nabi Ismail a.s sedang mencari batu di sebuah bukit, tiba- tiba datang malaikat Jibril a.s memberikan sebuah batu yang cantik. Nabi Ismail dengan segera membawa batu itu kepada Nabi Ibrahim a.s. Nabi Ibrahim a.s. merasa gembira melihat batu yang sungguh cantik itu, beliau menciumnya beberapa kali. Kemudian Nabi Ibrahim a.s bertanya, "Dari mana kamu dapat batu ini?"
Nabi Ismail berkata, "Batu ini kuterima daripada yang tidak memberatkan cucuku dan cucumu (Jibril)."
Nabi Ibrahim mencium lagi batu itu dan diikuti oleh Nabi Ismail a.s. Sehingga sekarang Hajar Aswad itu dicium oleh orang-orang yang pergi ke Baitullah. Siapa saja yang bertawaf di Kaabah disunnahkan mencium Hajar Aswad. Beratus ribu kaum muslimin berebut ingin mencium Hajar Aswad itu, yang tidak mencium cukuplah dengan memberikan isyarat lambaian tangan saja.
Ada riwayat menyatakan bahawa dulunya batu Hajar Aswad itu putih bersih, tetapi akibat dicium oleh setiap orang yang datang menziarahi Kaabah, ia menjadi hitam seperti terdapat sekarang. Wallahu a'alam.
Apabila manusia mencium batu itu maka timbullah perasaan seolah-olah mencium ciuman Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail. Ingatlah wahai saudara-saudaraku, Hajar Aswad itu merupakan tempat diperkenan doa. Bagi yang ada kelapangan, berdoalah di sana, Insya Allah doanya akan dikabulkan oleh Allah. Jagalah hati kita sewaktu mencium Hajar Aswad supaya tidak menyekutukan Allah, sebab tipu daya syaitan kuat di Tanah Suci Mekah.
Ingatlah kata-kata Khalifah Umar bin Al-Khattab apabila beliau mencium batu itu (Hajar Aswad) : "Aku tahu, sesungguhnya engkau hanyalah batu biasa. Andaikan aku tidak melihat Rasulullah S.A.W menciummu, sudah tentu aku tidak akan melakukan (mencium Hajar Aswad)."
**Kenangan manis bersama Keluarga tersayang Ayah + Ibu + adik n kakak n Me... :) Alhamdulilah
Monday, January 9, 2012
Sunday, January 8, 2012
Subscribe to:
Posts (Atom)