Friday, December 2, 2011

CANTIK AKHLAK DI DUNIA MAKA CANTIKLAH RUPA DI SYURGA


CANTIK AKHLAK DI DUNIA MAKA CANTIKLAH RUPA DI SYURGA

Berkenaan dengan ini,Rasulullah s.a.w pernah bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya rombongan pertama yang masuk ke syurga,rupa mereka seperti bulan pada bulan purnama. Mereka tidak meludah,membuang hingus ataupun membuang air di dalam syurga. Sikat rambut mereka di buat dari emas. Peluh mereka(seperti minyak wangi)misk. Setanggi mereka daripad...a gaharu yang wangi. Isteri mereka ialah para bidadari. Rupa mereka semua mirip antara satu sama lain,seperti rupa bapa mereka ADAM,(tinggi mereka) 60 hasta."-(Riwayat Imam al-Bukhari daripada Abu Hurairah)

Ahli Syurga di kalangan wanita pun akan mengalami penciptaan semula yang baru sama sekali. Allah s.w.t berfirman yang bermaksud: "Sesungguhnya kami menciptakan mereka dengan penciptaan baru. Dan kami kembalikan mereka menjadi gadis-gadis perawan. Penuh cinta dan sebaya(sama usia dengan suami-suami mereka)." - [Surah al-Waqi'ah 56: 35-37]
Bermaksud Allah akan membentuk semula rupa mereka menjadi gadis-gadis muda yang cantik jelita meskipun di dunia dahulu mereka telah tua dan rupa mereka tidak menarik sama sekali.
Tubuh gadis-gadis syurga itu sangat putih,bersih,berkilauan dan sangat wangi.
Daripada Anas bin Malik, Rasulullah s.a.w bersabda: " Andai seorang gadis syurga mendatangi bumi,nescaya ia akan menerangi apa-apa yang ada di antara timur dan barat serta akan memenuhinya dengan wangian."- (Riwayat al-Bukhari).

No comments: