Friday, November 18, 2011

SATU UMMAH SATU AQIDAH


SATU UMMAH SATU AQIDAH

Manusia itu adalah umat yang satu. (setelah timbul perselisihan), maka Allah mengutus para nabi, sebagai pemberi peringatan, dan Allah menurunkan bersama mereka Kitab yang benar, untuk memberi keputusan di antara manusia tentang perkara yang mereka perselisihkan. Tidaklah berselisih tentang Kitab itu melainkan orang yang telah didatangkan kepada mereka Kitab, yaitu setelah datang kepada mereka keterangan-keterangan yang nyata, karena dengki antara mereka sendiri. Maka Allah memberi petunjuk orang-orang yang beriman kepada kebenaran tentang hal yang mereka perselisihkan itu dengan kehendak-Nya. Dan Allah selalu memberi petunjuk orang yang dikehendaki-Nya kepada jalan yang lurus.
(Surah Al-Baqarah 2:213)

Allah telah pun memberitahu kita sebagai manusia ini asalnya Satu bukan Satu Malaysia. Satu atas dasar akidah yang benar. apabila muncul perselisihan/perkauman/hasat dengki, maka Allah akan turunkan Nabi dan kitab kepada umat manusia (yakni Muhammad Rasulullah dan Al-Quran yang terakhir).

Maka tiada cara lain yang paling sesuai tetapi hanyalah dengan kembali kepada Al-Quran dan Sunnah sebagai kunci kepada peyelesaian masalah dunia sekarang , dan seperti mana di pesan kembali oleh Rasulullah sebelum wafatnya Beliau "jika kamu ikut kedua-duanya nescaya tak akan tersesatlah kamu".

Sama-sama kita fikirkan adakah jalan yang kita lalui sekarang ini berlandaskan Al-Quran dan Sunnah? Tak perlu fikirkan tentang masalah negara dahulu, Tak perlu pening kepala tentang politik, bermula dengan fikirkan diri sendiri dahulu.. Adakah kita telah tunjukkan tauladan (Al-quran dan Sunnah) yang baik kepada umat manusia yg lain (tidak kira kepada bangsa apa sekali pun)

Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa - bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia diantara kamu disisi Allah ialah orang yang paling taqwa diantara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal. (Surah Al Hujuraat 49:13)

Sekecil-kecil perjuangan adalah didalam keluarga sendiri. Jika setiap orang telah menjalankan tanggungjawab seorang "Islam" adakah mustahil untuk kita menegakkan Hukum Allah Kembali?

Percayalah sudah ramai yang telah bergerak dan syahid dalam memperjuangkan hak Allah dengan Ikhlas. Berjuanglahlah kita dengan segalah kudrat yang kita mampu. Jika Ilmu yang ada maka sampaikanlah Ilmu kepada yang memerlukan, jika punya harta maka wakafkanlah sebahagian itu ke jalan Allah, jika sebagai pemimpin maka pimpinlah rakyat dengan Amanah dan Ikhlas dan sebagainya. Tiada sesiapa yang mampu mengubah nasib Islam melainkan umatnya sendiri.

No comments: