Wednesday, November 23, 2011


Kita hanya mengetahui dan merasakan sesuatu pada saat ia berlaku.. Tapi ALLAH terlebih dahulu mengetahui apa yang perlu dan harus berlaku.. Seiring dengan kehebatan NYA yang tidak akan mampu ditandingi.. Maka redhalah dan relalah dengan apa yang telah diaturkan ALLAH.. Walaupun pada hakikat hati kita ia sepahit dan sepedihnya.. Tapi ALLAH tahu akan kemampuan stiap hambaNya dalam menerima ujian-uji...anNya.

Hidup kita ini akan sentiasa diuji. Sama ada kita suka atau tidak kita akan diuji juga, sesuai dengan Firman Allah S.w.t yang bermaksud: “Apakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum datang kepadamu (ujian) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu? Mereka ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam-macam ujian) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya: “Bilakah datangnya pertolongan Allah?” Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat.” (Surah AlBaqarah : Ayat 214)

Mengapa kita diuji? Firman Allah S.w.t, “Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun,” (Surah AlMulk : Ayat 2)

No comments: